Insikter och slutsatser - så kan vi samverka för att öka kraven på hållbara lösningar

Vi vet alla att det brådskar med omställningen till ökad hållbarhet i samhällsbyggnadsbranschen. Men det går för långsamt! Hur kan vi snabba på processen? Eftersom vi är övertygade om att lösningen stavas samverkan ville vi under årets sista frukostmöte dela med oss av våra erfarenheter av lyckad samverkan för att inspirera och sprida kunskap.

På årets sista frukostseminarium berättade Karin Blad och Mikaela Stenberg, produktionschefer på Skanska, och Niclas Bergendahl och Johan Blomqvist, projektledare på Göteborgs Stad, om sin erfarenheter från upprustningen av Packhuskajen och byggandet av Färjenäsparken.

Många lösningar på plats

Redan idag har vi många tekniska lösningar på plats, som återvinning och tillverkning av asfalt och betong med reducerad klimatpåverkan, vilket Barbro Brattström Grujovic, Affärsutvecklare på Skanska Industrial Solutions berättade om. Vi driver forskningsprocesser med inriktning mot hållbarhet under namnet Sustainovation. På frukostmötet fick deltagarna ta del av konkreta exempel. Och eftersom vi ser samverkan mellan oss som entreprenör och våra kunder som en av de viktigaste nycklarna för en ökad samhällsnytta var det samverkansprojekt som stod i fokus.

Framgångsrika projekt med Göteborgs Stad

I två projekt som vi genomför tillsammans med Göteborgs Stad har vi tillsammans tagit kliv som vi initialt inte trodde att vi kunde.

Inledningen av projekt Packhuskajen blev tuff när det visade sig att projekteringen inte fungerade och att de som beställare behövde göra stora omtag.

– För oss på beställarsidan var det väldigt jobbigt men i den situationen valde Skanska att sträcka ut en hand och inte bara titta på vinsten, det gjorde hela skillnaden, berättar Johan Blomqvist, projektledare på Stadsmiljöförvaltningen.

Föreläsning utmanade till högre miljökrav

Inför omtaget höll Skanskas klimat- och hållbarhetschef för Väg och anläggning, Linus Andersson, en föreläsning för Göteborgs Stad.

– Det var en game changer och en möjlighet att få upp känslorna till ytan, förklarar Johans kollega Niclas Bergendahl. Vill vi bygga något precis som alla andra eller något som är så bra att vi kan stå och berätta om det två år senare? Den ökade kunskapen vi fick med oss utmanade oss att ställa än högre miljökrav och våra kollegor varnade oss att vi inte skulle få in några anbud men vi fick in massor. Så det som började på ett tråkigt och jobbigt sätt ledde till något väldigt bra som kunde användas i andra projekt.

Koldioxidutsläpp minskade med 25 procent

I projekt Packhuskajen har vi jobbat i etapper vilket gjort att lärdomar från en etapp har kunnat tas med in i nästa. Dessutom har Göteborgs Stad kunnat ta med kunskaperna in i ett annat projekt då en ny del av Färjenäsparken anlades. Tillsammans har vi kunnat arbeta med alla delar som tekniska lösningar, material, återbruk och drivmedel. Genom att projekt Packhuskajen har bedrivits i strategisk partnering har vi som entreprenör kunnat bidra med vår kunskap och föreslå både mer miljövänliga material och smartare lösningar vilket lett till att exempelvis Packhuskajens koldioxidutsläpp minskat med 25 procent jämfört med föregående etapp.

Var det självklart för Göteborgs Stad att anamma Skanskas förslag?

– Vi har varit i en process och vi har litat på att det Skanska föreslagit varit underbyggt och så har vi förankrat i vår egen organisation. Allt handlar om tillit. Kan man skapa förtroende för varandra i början av en entreprenad ger det möjlighet till en öppen dialog, understryker Johan Blomqvist.

Vad är viktigast för att vi snabbare ska nå mer hållbara lösningar inom samhällsbyggnad och att det inte ska stanna vid enstaka pilotprojekt?

Niclas Bergendahl, Göteborgs Stad

– Beställaren är ibland ett hinder. Vi som kund behöver vara modiga och lyssna och testa. Entreprenören kan hjälpa till med underlag för beslut. Det gäller att sätta ramen i ett tidigt skede och visa på riktningen.

Johan Blomqvist, Göteborgs Stad

– Jag vill också peka på vikten av upphandlingen för att få det goda samarbetet. Beställaren bjuder upp till dans, vill byggaren bygga miljövänligt går inte det om beställaren inte är med och vill.

Mikaela Stenberg, produktionschef Skanska

– Som entreprenör behöver man vara lite jobbig, våga titta lite extra på upphandlingen och visa på hur bättre lösningar kan användas. Vi som entreprenör måste också pusha våra underentreprenörer i rätt riktning.

Karin Blad, produktionschef Skanska

– Det viktigaste är personligt engagemang och tillit.

Senast uppdaterad: 2023-12-20