c

Frågor och svar

Vad är en kodsträng?

En kodsträng är Skanskas fakturareferens som är en 3-ställig kombination bestående av siffror enligt följande: (5-6 siffror)-(1-15 tecken)-(4-5 siffror) åtskilda av bindestreck, ex 123456-1-5001.

Varför reklameras eller avvisas min faktura?

Om fakturan inte uppfyller Skanskas krav på information och märkning, kan fakturan inte hanteras och kommer att reklameras/avvisas. Det är leverantörens ansvar att rätta upp och skicka in en ny korrekt faktura.

Några vanliga anledningar till reklamation eller avvisning är:

  • Fakturareferens saknas
  • Angiven fakturareferens går till ett annat Skanskabolag än vad fakturan är ställd till
  • Upplysning om omvänd skattskyldighet saknas (Byggmoms)
  • Betalkonto saknas
  • Organisationsnummer saknas

Hur får jag information om att min faktura är avvisad eller har reklamerats?

EDI-fakturor – felmeddelande (felåterföringsmail) samt reklamationer skickas till den mailadress ni har angivit i er Transaction order, det dokument som fylldes i vid uppsättning av EDI-fakturering.
Webbfaktura via BEAst – reklamationer skickas till den mailadress ni har registrerat i portalen.
Pappersfakturor – reklamationer skickas till den mailadress som står på fakturan. Saknas mail skickas reklamationen per post.

Hur ändrar jag min felåterföringsadress för EDI-fakturor?

Om ni önskar byta mailadresser för felåterföringsmail, uppdatera er Transaction Order och skicka in i Word-format till Contact och ange ”uppdatering av felåterföringsmail” i ämnesraden.

Hur ändrar jag mina uppgifter i BEAst?

För uppdatering av information i BEAst se portalens användarmanual till höger.

När betalas min faktura?

Fakturan betalas 30 dagar efter fakturadatum om inte något annat är avtalat.

Senast uppdaterad: 2018-10-08