c

Frågor och svar om fakturering till Skanska

Vad är en kodsträng/inköpsordernummer?

En kodsträng är Skanskas fakturareferens som är en 3-ställig kombination bestående av siffror enligt följande: (5-6 siffror)-(1-15 tecken)-(4-5 siffror) åtskilda av bindestreck, t. ex 123456-1-5001.

Inköpsordernummer är en annan typ av fakturareferens och består av en sammanhängande sifferkombination med 5-9 siffror t. ex 123456789.

Varför reklameras eller avvisas min faktura?

Om fakturan inte uppfyller Skanskas krav på information och märkning, kan fakturan inte hanteras och kommer att reklameras/avvisas. Det är leverantörens ansvar att rätta upp och skicka in en ny korrekt faktura.

Några vanliga anledningar till reklamation eller avvisning är:

  • Kodsträng/inköpsordernummer saknas
  • Angiven kodsträng/inköpsordernummer går till ett annat Skanskabolag än vad fakturan är ställd till
  • Hänvisning till omvänd skattskyldighet saknas (Byggmoms)
  • Betalkonto saknas
  • Organisationsnummer saknas

Kontakta Contact för vidare funderingar.

Hur får jag information om att min faktura har reklamerats?

EDI-fakturor (förutom Peppol) – reklamationer skickas till den mejladress ni har angivit vid registrering av EDI-fakturering till Skanska.

Peppol – reklamationer skickas till den mejladress som angivits i fakturafilen.

Faktura via BEAst – reklamationer skickas till den mejladress ni har registrerat i portalen.

Faktura via mejl/post – reklamationer skickas till den mejladress som står på fakturan. Saknas mejladress skickas reklamationen per post.

Hur ändrar jag min felåterföringsadress för EDI-fakturor?

Om ni önskar få reklamationer till en annan e-postadress kan ni kontakta oss via Contact.

Hur ändrar jag mina uppgifter i BEAst?

Uppdatering av information sker direkt i BEAst Portal.

För övriga frågor kontakta oss på: Contact.

Senast uppdaterad: 2024-09-09