Poddar med Skanska

Välkommen att lyssna till poddar av och med Skanska där vi samtalar och diskuterar ämnen vi brinner för - som samhällsutveckling, hållbarhet och innovation samt att utvecklas inom sin yrkesroll.

Samhällsutveckling, hållbarhet och innovation

Med uppkopplade byggarbetsplatser, elektroniska ritningar, smarta sensorer och artificiell intelligens, vill Lotta Wibeck vara med och ruska om en av våra minst digitaliserade branscher. Som digitalization project lead på Skanska har hon i uppdrag att hitta lösningarna som kan öka byggtakten, skona miljön och skapa säkrare arbetsplatser. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden pratar hon om byggbranschens behov av att någon pekar med hela den digitala handen, om hur AI kan revolutionera projektplaneringen och om varför data inte är det nya guldet.

Digitala influencer-podden #126 Från papperslapp till app med Lotta Wibeck, digitalization project lead på Skanska

Skiljer sig innovation mellan det traditionellt fysiska och det superdigitala? Eller är det samma mekanismer som måste till för att framsteg ska ske? I det tredje avsnittet av Sustainocast möter vi Sofie Lindblom, före detta innovationschef på Spotify, och Lars Ydreskog, direktör för strategiska projekt på LKAB. Det blir ett samtal om vilka personer som behövs och vilka krafter som krävs för att nydanande förändring ska ske – på riktigt.
Sustainovation är vårt sätt att skapa innovation och utveckling för att möta dagens utmaningar med hållbara lösningar.

Sustainocast #3 Sofie Lindblom och Lars Ydreskog

Det andra avsnittet av Sustainocast är en dialog mellan den tidigare idrottsstjärnan Carolina Klüft och den prisbelönta arkitekten Thomas Sandell. Det är ett samtal om hur arkitektur och idrott kan bidra till mer hållbara och innovativa samhällen.

Sustainocast #2 Carolina Klüft och Thomas Sandell

I det första avsnittet av Sustainocast möter Gunnar Hagman, VD Skanska Sverige och Anna Serner, VD Filminstitutet varandra i en dialog om att våga förändra och att uppnå innovation.

Sustainocast #1 Att våga förändra

Karriär

Hakar, Emma och Elsa valde att parallellt med sin ingenjörsutbildning gå Skanskas studentprogram. I Jobcast delar de med sig om hur deras resa sett ut på Skanska och hur det var att gå från student till anställd hos oss.

Lyssna på tidigare programstudenter

Fler poddar där Skanska medverkar

Gunnar Hagman, vd Skanska Sverige, intervjuas av Nima Assadil för podden Hela kejdan, som tar upp det senaste inom samhällsbyggnad.
"Gunnar Hagman är VD för ett av Sveriges största och mest kända byggföretag. Med ansvar för Skanskas verksamhet i Sverige kan han i hög grad vara med och påverka samhällsbyggandet runt om i landet men även riktningen i vår bransch. Vi pratar om hans hjärtefrågor och hur han tror att branschen kommer utvecklas framåt men vi kommer även in på de svarta rubrikerna som kablades ut på bästa sändningstid i vintras – vad var det egentligen som hände och vilka erfarenheter tar han och Skanska med sig?"

Hela kedjan #53 Gunnar Hagman

Senast uppdaterad: 2021-10-04