Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling avyttrar Hyllie Terrass i Malmö för 730 miljoner kronor till egen portfölj

Pressmeddelande 2023-11-30 12:05 CET

Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling har sålt kontorshuset Hyllie Terrass i Malmö till Skanska Förvaltningsfastigheter för cirka 730 miljoner kronor efter avdrag för återstående investeringar och uppskjuten skatt. Den interna transaktionen har ingen kassaflödespåverkande effekt och kommer att bokföras i det fjärde kvartalet 2023. Tillträdet sker omgående.

hyllie terrass

Hyllie Terrass, som är utvecklad och byggd av Skanska med hyresgästernas välmående i centrum, färdigställdes under 2023. Det har en total uthyrningsbar yta om cirka 14 000 kvadratmeter och är uthyrd till cirka 85 procent. Bland hyresgästerna finns AAK, Air Liquide, Riksbyggen, Skanska, Ahlsell och Compass Group.

Transaktionen sker till marknadsmässiga villkor och är den femte med Skanska Förvaltningsfastigheter som motpart. I Malmö ägs sedan tidigare kontors-fastigheterna Epic och Aqua. Skanska Förvaltningsfastigheter har som ambition att etablera en långsiktig portfölj med högkvalitativa, hållbara och hälsosamma kontorshus i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Hyllie Terrass är uppfört med klimatförbättrad betong, återvunnen armering i stommen, energilagring och smarta energilösningar samt med biokol i byggnadens gröna terrasser och möbeltillverkning av byggspill. Kontorshuset certifieras med LEED Platinum, WELL Gold och NollCO2.

Kontakta: Camilla Wieslander, VD
Telefon +46104483289