Skanska säljer utvecklingsprojektet Bergskvadraten i Norrköping till Rikshem för cirka 490 miljoner kronor

Pressmeddelande 2018-12-04 08:15 CET

Skanska säljer kvarteret Bergskvadraten i Norrköping till Rikshem för cirka 490 miljoner kronor. Kvarteret innehåller 101 hyreslägenheter med garage under och 72 vårdboenden. Projektet är utvecklat av Skanska Sverige. Försäljningen ska bokföras fördelat på rörelsegrenarna kommersiell fastighetsutveckling och bostadsutveckling i det fjärde kvartalet, 2018. Tillträdet är planerat till det tredje kvartalet 2021.

bergskvadraten

Byggkontraktet, värt cirka 300 miljoner kronor, tilldelades Skanska Sverige och bokades i kvartal 3, 2018.

De nya husen byggs alldeles intill hyreshusen som Skanska bygger åt Lundbergs, nära Motala Ström och Louis de Geer konsert- och kongress. Husen får mellan två och sju våningar och under dem anläggs garage i suterrängplan.

Den totala bruttoytan är cirka 18 000 kvadratmeter och avsikten är att de ska miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad, silvernivå.

– Vi ser fram emot att komma igång med det här spännande stadsutvecklingsprojektet där vi successivt omvandlar en gammal industritomt till levande bostadskvarter. I Rikshem får vi in en stabil och långsiktig ägare, vilket känns väldigt bra, säger Thomas Heinegård, affärsutvecklare hyresbostäder, Skanska Sverige.

Byggnadsarbetena är redan påbörjade och husen ska stå färdiga till sommaren 2021.

I intilliggande kvarter kommer Skanska framöver att utveckla bostadsrätter i ett fristående punkthus och eventuellt i en befintlig industribyggnad.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 73 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade drygt 15 000 anställda under 2017.

Kontakta: Thomas Heinegård, Affärsutvecklare
Telefon +46104483421