“Vårt hjärta slår för Göteborg”

Med Hisingsbron har Göteborg tagit ett steg närmare visionen om en sammanfogad stad utan barriärer. Här berättar Aila Hirvonen Bremefors, affärsutvecklingschef, hur Skanska bidrar till att framtidssäkra Sveriges näst största stad.

Hisingsbron
1 av 2 Hisingsbron är Skanskas senaste stora infrastrukturprojekt i Göteborg. Den är en viktig länk mellan fastlandet och Hisingen och bidrar till att sammanfoga staden och utveckla stadskärnan.
Porträtt på Aila Hirvonen Bremefors, affärsutvecklingschef på Skanska
2 av 2 Aila Hirvonen Bremefors är affärsutvecklingschef på Skanska.

Visste du att Skanska ligger bakom flera av de byggnader och broar som idag är en självklar del av Göteborgs siluett? Lorensbergsteatern, Göteborgs Högskola, Carnegie Bryggeri och Frilagerbyggnaden byggdes av dåvarande Skånska Cementgjuteriet redan i början av 1900-talet. På listan över senare decenniers stora byggprojekt finns Tingstadstunneln, Partihallsförbindelsen, Lilla Bommen, Gröna Skrapan, Park49, Kvarteret Tändstickan och Hotel Radisson Blu Riverside.

– Vi har haft förmånen att få vara en del av Göteborgs utveckling i drygt 120 år och det är vi oerhört stolta över. Vårt hjärta slår för Göteborg och vi ser fram emot att fortsätta utveckla staden tillsammans med våra kunder, leverantörer och samarbetspartners, säger Aila Hirvonen Bremefors, affärsutvecklingschef på Skanska.

Projekt som skapar mervärde

En röd tråd i Skanskas alla projekt – oavsett om det handlar om stora infrastruktursatsningar, kulturbyggnader, arbetsplatser, bostäder eller samhällsfastigheter som skolor, äldreboenden och sjukhus – är att de ska vara hållbara, robusta, flexibla och skapa mervärde för stadens invånare och besökare. Både på kort och lång sikt.

– Genom att vara en långsiktig samhällsbyggare med stort fokus på hållbarhet är vi med och framtidssäkrar Göteborg. Vi vill bygga ett bättre samhälle och skapa en trygg stad där alla har förutsättningar att leva ett bra liv

Aila Hirvonen Bremefors, affärsutvecklingschef Skanska

Så blir Göteborg 2070

2015 presenterade Skanska tillsammans med MTR, Sweco, Volvo Cars och Volvokoncernen en framtidsvision av Göteborg 2070. I den beskrivs Göteborg som ett internationellt föredöme för innovativ stadsplanering. År 2070 är staden fri från fysiska barriärer – stora vägar som E6 och E45 har däckats över och ersatts av bostäder och gröna stråk. Centrum sträcker sig över båda sidor av älven.

– Göteborg har redan tagit flera viktiga steg mot den här visionen. Ett exempel på det är Hisingsbron som Skanska byggde och som invigdes 2021. Den är en viktig länk mellan fastlandet och Hisingen och bidrar till att sammanfoga staden och utveckla stadskärnan. Bron gör det enklare för cyklister och fotgängare att ta sig över älven, samtidigt som den frigör stora ytor för framtida bostäder, rekreationsytor och verksamheter, säger Aila Hirvonen Bremefors.

Blandboenden minskar segregationen

En av Göteborgs stora framtidsutmaningar är segregationen. I visionen för 2070 har skillnaderna i levnadsförutsättningar utjämnats och ett utökat utbud av blandboenden har bidragit till en minskad boendesegregation.

– Det är en jätteviktig fråga och vi är väldigt måna om att skapa en sammanhållen stad med sunda och bra bostäder för alla. Det är en av anledningarna till att vi på Skanska tillsammans med Ikea har utvecklat BoKlok-konceptet som finns på flera platser i Göteborg med omnejd. Vi har bland annat byggt lägenheter i Angered och radhus i Biskopsgården, som bidrar till att binda ihop stadsdelar, säger Aila Hirvonen Bremefors.

En tryggare kvartersmiljö

Vid utvecklandet av nya eller befintliga bostadskvarter använder sig Skanska av Design för samhällsnytta, en modell som tar sin utgångspunkt i platsens förutsättningar och de boendes önskemål för att skapa mervärde, både socialt och hållbarhetsmässigt. Ett exempel är utvecklandet av en del av Kvibergsstaden, där Skanska var en av flera aktörer som omvandlade det tidigare regementsområdet till bostäder.

– Många upplevde området som otryggt. För att säkerställa en trygg kvartersmiljö hade vi ett nära samarbete med både polisen och närboende. Designmässigt handlade det om till exempel belysning, genomtänkt växtlighet och placering av fönster och parkbänkar. En annan viktig del var att skapa möjligheter till aktiviteter som bidrar till liv och rörelse i området, säger Aila Hirvonen Bremefors.

Svävande cykelbanor binder samman staden

Framtidens Göteborg präglas också av ett sömlöst, effektivt och hållbart resande. Regionen och staden binds ihop av effektiva transportsystem och invånarna kan enkelt välja hur och när de vill resa.

Skanska har bland annat tagit fram ett koncept kring svävande cykelbanor i Göteborg som skulle kunna bidra ytterligare till att skapa en mer sammanhållen stad. I Krokslätt utvecklade Skanska för några år sedan ett helt kvarter som uppmanar till hållbar mobilitet. Att gå eller cykla ska vara det självklara valet för de boende.

– Studio 256 var ett pilotprojekt där vi ville satsa på mobilitetslösningar och mindre lägenheter för en yngre målgrupp. Här finns smarta cykelparkeringar direkt utanför dörren och upphängning i hallen, gemensam verkstad och cykeltvätt. Dessa tankar har vi sedan vidareutvecklat och tagit steget längre för hyresrätter i Tändstickan i Krokslätt samt för bostadsrätter i Nya Hovås. Där satsar vi också på den nära, levande blandstaden och mobilitet där man i första hand ska använda kollektivtrafik, cykel eller  bilpool.

Projekt styrs med klimatdata

Göteborgs Stad har ambitiösa klimatmål som innebär att staden ska ha ett klimatavtryck nära noll redan år 2030. Göteborg ska också vara en föregångare och driva utvecklingen inom bland annat hållbart byggande och cirkulär ekonomi. Skanska delar Göteborgs ambitioner och har som mål att nå klimatneutralitet i sina egenutvecklade projekt 2030 och i hela värdekedjan 2045.

– Därför har vi valt att bland annat vara en del av klimatkontraktet med Göteborgs stad samt Göteborgs plattform för klimatneutralt byggande. Att bygga hållbart och minska klimatpåverkan är en del av vårt DNA och områden där vi har mycket att bidra med. Vi styr våra projekt med klimatdata och utvecklar material med hög återvinningshalt, så som vår gröna asfalt och gröna betong. En annan viktig del handlar om att stärka Göteborgs resiliens mot klimatförändringar. Ett exempel på det är upprustningen av Packhuskajen där vi tillsammans med staden säkrar platsen mot översvämningar, säger Aila Hirvonen Bremefors.

Egenutvecklade projekt blir testbäddar

Under namnet Sustainovation driver Skanska flera utvecklings- och innovationsprojekt inom hållbarhet tillsammans med kunder och samarbetspartners. I Göteborg har man bland annat skapat Electric site, världens första utsläppsfria bergtäkt, tillsammans med Volvo CE där man testat eldrivna och självkörande grävmaskiner.

– För att lyckas nå målen måste vi hela tiden utmana oss själva. Innovation och samskapande är en förutsättning för att Göteborg ska kunna fortsätta växa och utvecklas på ett hållbart sätt.

Nya landmärket Citygate i Gårda är ett exempel på hur Skanska använder sina egenutvecklade projekt som testbäddar för ny digital teknik och klimatsmarta lösningar. I det som är Nordens högsta kontorsbyggnad har ny smart teknik varit en självklar del både innan, under och efter byggtiden. Hela byggnaden drivs av förnybar el från Göteborg Energis solcellspark i Utby.

– Vi vill visa på vilka möjligheter som finns och inspirera fler till att göra hållbara val. Tillsammans kan vi möta de utmaningar som Göteborg står inför, här finns alla förutsättningar för att skapa framtidens mest hållbara stad, säger Aila Hirvonen Bremefors.

Senast uppdaterad: 2023-06-20