c

Tunnelbygge 392 meter under havsytan

27 kilometer lång och som djupast 392 meter under havsytan. Den rekordlånga undervattenstunneln i Norge är ett projekt utöver det vanliga.

I norska Boknafjorden är Skanska med och bygger världens längsta och djupaste undervattenstunnel.
1 av 3 Här under havsytan i norska Boknafjorden är Skanska med och bygger världens längsta och djupaste undervattenstunnel.
Arbetet i tunneln pågår dygnet runt och medarbetarna jobbar i skift.
2 av 3 Arbetet i tunneln pågår dygnet runt och medarbetarna jobbar i skift. Tolv dagar jobb, tolv timmar om dagen, och sedan 16 dagar ledigt.
Inför varje sprängning borras hundratals hål i bergväggen.
3 av 3 Inför varje sprängning borras hundratals hål i bergväggen som går ungefär fem meter in.

För den som vill ta sig mellan Bergen och Stavanger är det vägfärja som gäller på flera sträckor. För att underlätta både för godstransporter och persontrafik bygger norska Statens Vegvesen en närmare 27 kilometer lång tunnel under vattnet mellan Harestad och Laupland. Tunneln i Boknafjorden slår inte bara rekord i längd utan också djup med sina nära 400 meter under havsytan. Skanska Norges del av uppdraget är två parallella tunnlar på sammanlagt 18 kilometer från Laupland på Bokn som sedan ska fogas ihop med mötande tunnlar 350 meter under havsytan utanför Kvitsøy.
– En stor del av Norges viktiga industrier för gas, olja och fiske ligger i trakten mellan Stavanger och Bergen. Det är avgörande att transporter kommer fram snabbt. Med alla de tunnlar som byggs och planeras i området kommer restiden på sikt att minska från 4,5 till 2,5 timmar, säger Trond Valeur som är regiondirektör för den tunnelbyggande delen av Skanska Norge, Samferdsel og energi.

Högt tryck under vattnet

Arbetet med projekt E39 Rogfast startade i februari 2023. För närvarande jobbar tre stora tunnelriggar med att borra hundratals hål i bergväggen inför varje sprängning. Arbetet sker i skift, dygnet runt och från två håll samtidigt, allt för att komma framåt så snabbt som möjligt.
– Folk frågar hur det är att bygga under vatten, men det är inte så utmanande som många tror. Den största skillnaden är att trycket ökar ju djupare vi kommer. Därför gör vi sonderingsborrningar 30 meter framför oss för att se om det finns vatten i berget. Om det är torrt driver vi en ny salva om det finns vatten i provet injekterar vi berget och tätar sprickorna med hjälp av cement, säger Trond Valeur.

Lärlingar fyller på med arbetskraft

Skanska Norge är särskilt bra på just tunneldrivning och har flera mångmiljardprojekt i gång samtidigt. Regionen äger själv alla maskiner och har egna yrkesmedarbetare, vilket är ovanligt i en internationell bransch där många går ihop med andra entreprenörer i så kallade joint venture-samarbeten.
– Våra tunnelprojekt gör vi tillsammans med de andra anläggningsregionerna inom Skanska Norge. Alla bidrar med sina kunskaper. Vi anställer även runt 30 tunnellärlingar varje år. Snittåldern på våra tunnelbyggande yrkesmedarbetare är 35 år vilket är väldigt ungt.

Kompetensen inhouse

2027 är själva tunnlarna klara, men det är bara halva jobbet. Det ska också byggas vägbanor och diken, dras el och avlopp, och även tvärförbindelser som fungerar som utrymningsvägar. Bakom de grå betongväggarna ser Skanska också till att vatten- och frostsäkra tunneln, vilket är viktigt för att bilisterna ska kunna färdas tryggt när allt står klart 2029.
– Det är inte så många enskilda entreprenörer som kan leverera på så här stora projekt, och göra det med kvalitet, effektivitet, utan att någon blir skadad och inom tidsplanen. Nyckeln är att vi har all den expertis vi behöver inhouse och framför allt oerhört kompetenta yrkesmedarbetare, avslutar Trond Valeur.

Senast uppdaterad: 2023-06-16

Rekommenderad läsning