Skanska är nummer ett bland kvinnliga ingenjörer

Kvinnorna i Karriärföretagens stora nätverk har röstat fram vilka de anser är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Skanska kammar hem en förstaplats bland både civil- och högskoleutbildade ingenjörer.

Två kvinnor i varslekläder och hjälmar.
1 av 2 Av Sveriges alla karriärföretag har Skanska utnämnts till den mest attraktiva arbetsgivaren bland kvinnliga ingenjörer.
Pris badge
2 av 2 Skanska får en förstaplacering bland både civil- och högskoleutbildade kvinnliga ingenjörer.

Skanska har länge arbetat metodiskt för att skapa en arbetsplats som är öppen och inkluderande för alla. I en traditionellt manlig bransch driver vi flera olika initiativ som skapar rätt förutsättningar för att öka mångfalden inom vårt område.

”Vi har gjort en stor förflyttning inom Skanska, och att vi blir utnämnda som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare av kvinnliga ingenjörer visar att vi är duktiga på att nå ut med budskap kring vilka vi är, vad vi kan erbjuda och vår fina kultur. Därför är det extra roligt att få denna utmärkelse som ett bevis på framgång i vårt långsiktiga arbete.” säger Lisa Yllequist, chef Employer branding Skanska Sverige.

Ett viktigt delmål på vår fortsatta resa

För att fortsätta driva utvecklingen framåt och bygga nästa generations samhälle behöver vi attrahera och anställa personer som bidrar med olika kompetenser och perspektiv till Skanska. Mångfalden främjar och formar den kultur som vi är så stolta över.

”Genom att driva olika strategiska initiativ så som nätverk för kvinnor, särskilda insatser för att attrahera mångfald och ge tillgång till verktyg för att stärka våra chefer och medarbetare inom inkluderade beteenden, säkerställer vi att vi inte tappar fart i vår omställning för en mer jämställd bransch. Det är hårt arbete som ligger till grund för denna fina utmärkelse och vi ser det som ännu en sporre i vårt fortsätta arbete” säger Monica Westerberg, Culture Manager Skanska Sverige.

Topp 10 mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor

Karriärföretagen har under perioden oktober 2023 – mars 2024 genomfört en omröstning i sitt Student och Young professionals nätverk, enkom bland de kvinnliga medlemmarna. Resultatet presenteras i sju olika kategorier; Ekonomer, Jurister, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, IT, Fastighetsmäklare och Tech. Läs mer på www.karriarforetagen.se

Senast uppdaterad: 2024-03-12