Så kan du planera bort riskerna

Hur kan man minska riskerna på en byggarbetsplats? Enligt Skanskas Fredrik Bylerius tjänar alla på att involvera skyddsombudet så tidigt som möjligt i planeringen.

Tre personer samtalar på en byggarbetsplats.
1 av 2 Med god planering och samverkan kan man förebygga ohälsa och olyckor på byggarbetsplatsen.
Porträtt på Skanskas murare Fredrik Bylerius.
2 av 2 ”Vi är ju egentligen alla skyddsombud på arbetsplatsen, även om vissa har rollen och mandatet genom sitt fackförbund”, säger Skanskas murare och arbetsmiljöhandläggare Fredrik Bylerius.

Temat för fackförbundet Byggnads årliga arbetsmiljövecka är ”Planera bort riskerna”. Det handlar helt enkelt om hur man med god planering kan förebygga ohälsa och olyckor på arbetsplatsen. Fredrik Bylerius jobbar som murare på Skanska Region Hus Väst. Under arbetsmiljöveckan kommer han i rollen som arbetsmiljöhandläggare (HAM) att genomföra extra kontroller på arbetsplatsen.

– Det är viktigt att få en bild av hur arbetsgivaren involverar skyddsombud i planeringen. Det handlar om allt från tid- och resursplanering till arbetsplatsens utformning. Många gånger görs detta utan skyddsombudens medverkan, och när de väl blir involverade kan det vara för sent, förklarar Fredrik.

Liten åtgärd med stor effekt

Han tar ett exempel från en av Skanskas byggarbetsplatser, där skyddsombudet

såg hur hanteringen av avfall och överblivet material kunde förbättras på ett enkelt sätt. Genom att placera ut kärl med tydliga markeringar blev det enkelt för medarbetarna att sortera och sedan köra ut kärlen på lastkajen för vidare transport.

– Det var en enkel åtgärd som framför allt ledde till ordning och reda på arbetsplatsen. Det förebygger olyckor i längden. En liten sak som ger stor effekt.

Nyckeln till en välmående arbetsplats

Jonas Lyberg är betongarbetare och arbetsmiljöhandläggare på Skanska Region Hus Syd. Han understryker vikten av att skyddsombudet får vara med i ett tidigt skede innan själva arbetet startar.

– Om vi får vara med när redan man börjar titta på metodval, maskiner, kranar, hjälpmedel och verktyg, det är då vi kan göra verklig skillnad. Vi kan bidra till bättre riskbedömningar och föreslå smarta säkerhetsåtgärder. Vinsten för arbetsgivaren är en säker och hållbar arbetsplats.

”Ta upp det med arbetsgivaren”

Om du som medarbetare ser något som kan framkalla fara eller som kan förbättras rekommenderar Fredrik att ta upp det direkt med arbetsgivaren.

– Det är viktigt att säga till om något inte är som det ska. Egentligen fungerar ju vi alla som skyddsombud på arbetsplatsen, även om vissa har rollen och mandatet genom sitt fackförbund. Får du inte gehör hos arbetsgivaren ska du givetvis vända dig till ditt skyddsombud, säg Fredrik.

Nyckeln är samverkan

Enligt Jonas och Fredrik är det samverkan som är nyckeln till en säker och hållbar arbetsplats. När skyddsombud och arbetsgivare samarbetar och har en pågående dialog.

– Arbetsledningen kanske har tänkt utföra arbetet på ett visst sätt och skyddsombudet ser ett annat. Då kan vi kompromissa och diskutera, och med våra gemensamma erfarenheter komma fram till den bästa metoden.

När det finns en dialog skapar det inte bara en bättre och säkrare arbetsmiljö, personerna växer också i sin roller.

– Det vinner både arbetsgivare, arbetstagare och arbetsmiljön på, avslutar Fredrik Bylerius.

Senast uppdaterad: 2023-10-24