K-pålen - Skanska Sveriges första klimatreducerade betongpålar

Boverkets nya kontor i Karlskrona byggs på en tomt med tuffa markförhållanden. Med de förutsättningarna måste projektet utmana både gamla arbetssätt och materialval för att nå sina högt ställda klimatmål. En av de utmaningarna låg i att, tidigt i projektet, byta ut de klimatbelastande stålrörspålarna mot klimatreducerade betongpålar.

Klimatreducerade pålar i projekt Boverket

- Stålrörspålar är det naturliga valet när man arbetar med den här typen av geotekniska förhållanden. Samtidigt kände vi att vi ville utmana både marken och gamla metoder för att sänka klimatpåverkan i projektet. Lösningen blev Skanskas egna klimatreducerade betongpålar, så kallade K-pålar, berättar Andreas Liljefors, projektchef på Skanska Sverige.

Lägre klimatavtryck för hela projektet

K-pålar innebär att Skanska tillför slagg i betongen vilket minskar klimatpåverkan med 24% jämfört med vanliga betongpålar enligt bolagets egna beräkningar. I jämförelse med de först tilltänka stålrörspålarna blir besparingen hela 83% eller 137 ton koldioxid för projektet.

-  Det är naturligtvis fantastiska resultat men det viktigaste är att vi sänker hela projektets klimatbelastning med över sju (7,3) procent. I ett så pass stort projekt som det här, är det av stor betydelse, berättar Andreas.

Nya arbetsmetoder för pålningen testades framgångsrikt

Pålarna skulle föras ner i sättningskänslig mark och vid en kaj med erosionsskydd vilket krävde noggranna analyser och flertalet mätningar innan bytet av pålningsmetod fick klartecken. En av Skanskas experter på området, projektchef Jacob Engström, förklarar arbetet bakom pålningen.

- På grund av den besvärliga geotekniken så bestämde vi oss för att, i ett tidigt skede, åka till arbetsplatsen och provpåla med slagna betongpålar. På så vis kunde vi avgöra om det var möjligt att byta ut stålrörspålarna, vilket det mycket glädjande var. För att möjliggöra betongpålning även vid kajen så valde vi att förborra, vilket är en metod som innebär att vi borrar igenom befintligt lager med block för att därefter installera en betongpåle i hålet. Hade vi inte förrborrat i dessa lägen så hade betongpålarna gått av.

Hållbar lösning med lägre kostnader

Valet av klimatreducerade produkter innebär i nuläget ofta högre kostnader. Men inte i detta fall. Skillnaden i pris mellan en K-påle med lägre klimatpåverkan och en vanlig betongpåle är väldigt liten, men om man jämför med den först tilltänkta stålrörspålen blir det en stor besparing.

I det här projektet har vi hittat ett sätt och en produkt som gör att vi kan sänka både klimatbelastningen och kostnaden för projektet jämfört med ursprunglig plan. Vi visar att det går att vara lönsam och hållbar och det känns fantastiskt, avslutar Andreas Liljefors.

Anderas Liljefors

Senast uppdaterad: 2023-11-24