Höjdarfrukost med 360 graders utblick

Det var inte bara den hänförande utsikten från våning 32 i Citygate som bjöd på spännande vyer. Denna frukost med Skanska tog oss med på en vindlande och svindlande färd genom Göteborgs 400-åriga historia. Vi var många som lämnade denna sista frukost före semestern med en fördjupad kunskap om vår stad och ett leende på läpparna.

Porträtt på Jan Bröchner, professor emeritus, Chalmers
1 av 3 Jan Bröchner, professor emeritus, Chalmers
Porträtt på Dan Sandén, vd Framtiden Byggutveckling
2 av 3 Dan Sandén, vd Framtiden Byggutveckling
Porträtt på Laura F. Stål, arkitekt, studiochef & partner, Liljewall Arkitekter
3 av 3 Laura F. Stål, arkitekt, studiochef & partner, Liljewall Arkitekter

Göteborgskännaren, journalisten och författaren Kristian Wedel valde att starta sin mycket underhållande födelsedagsberättelse om Göteborg en bit in i historien med det första fotografi man känner till från staden, taget 1846. På bilden fick vi se en av alla de köpmän som påbörjade industrialiseringen i staden. Idag hade vi kallat dem entreprenörer.

Staden präglades under många år av alla de – omkring en miljon människor – som ville söka lyckan i Amerika och tog båten från Packhuskajen. Alla kom inte med båtarna utan blev kvar i Göteborg. Kanske fick de arbete på Keillers Verkstad på Packhuskajen som tillverkade allt som kunde tillverkas av järn och som så småningom blev Götaverken.

Skanskas projekt präglar Göteborg

1887 hade Rudolf Fredrik Berg, en man med stort socialt engagemang, grundat Skanska i Malmö. Det första dokumenterade projektet i Göteborg är Göteborgs Högskola 1904.

Per-Anders Ericsson, regionchef för vår husbyggande verksamhet, lyfte några av alla Skanskas projekt som bidragit till att prägla staden: Lagerhuset, Packhuskajen, Riksbankshuset, Lorensbergsteatern, Frölunda Torg, Nordstan, Tingstadstunneln, Läppstiftet, Gothia Towers, Göteborgsoperan, Röde Orm, Regionens Hus och nu senast Citygate.

– Vi har verkligen varit med och byggt Göteborg! En stad vi älskar för alla dess möjligheter.

Människor bygger staden

Kristian Wedel fortsatte den spännande färden fram till våra dagar och det var många namn på färgstarka personer som på olika sätt präglat Göteborg och som fick illustrera berättelsen: Erik Lemming, Sveriges främste friidrottare, Frigga Carlberg som drev opinion för den fullständiga rösträtten, Svarte-Filip i Blåvitt, familjen Broström med Amerikalinjen, Sten A Olsson som grundade Stena Line, den så kallade fotbollsfilosofen Bebben Johansson, Bildsköne Bengtsson, boxaren Ingemar Johansson, artisterna Sonya Hedenbratt och Sten-Åke Cederhök, Håkan Hellström och många, många fler.

Nu fortsätter vi bidra till att utveckla Göteborg och blickar framåt mot den vision vi står bakom tillsammans med MTR, Sweco, Volvo Cars och Volvokoncernen: Navet i Skandinavien – en stad i världen.

Vad tar du med dig?

Jan Bröchner, professor emeritus, Chalmers
– För mig som egentligen är gammal stockholmare är Göteborg exotiskt. Jag uppskattade att få den inledande byggföretagshistorien om vad Skanska byggt i staden under åren. Kristian Wedel presenterade väldigt trevligt och hade ett bra urval av bilder. Särskilt värdefullt för den som inte kan Göteborgs historia.

Dan Sandén, vd Framtiden Byggutveckling
– Det var jätteintressant att få göteborgsdragningen, framför allt för mig som inte ursprungligen är från Göteborg. Det gav mig inspiration eftersom jag är väldigt intresserad av Göteborgs utveckling och lägger mycket tid på att sätta mig in i stadens gamla miljöer. Jag tycker alltid att man måste ha historien med sig när man bygger och utvecklar en stad som vi gör.

Laura F. Stål, arkitekt, studiochef & partner, Liljewall Arkitekter
– Det var intressant med inledningen från Skanska och att få veta hur mycket de byggt i Göteborg, det är historia idag. Sedan tycker jag att det blir spännande att se vad som kan hända nu när vi har nya förutsättningar och ambitioner. Framtidsbilden för 2070 känns kittlande! Vi såg kanske inte för 50 år sedan att staden skulle bli vad den är idag, en metropol som börjar synas mer och mer tack vare industrin och hamnen och den stora tekniska kunskap som finns här. Jag tror det kommer att bidra till stadsutvecklingen med fler arbetsplatser, bättre infrastruktur, bostäder och nöjen. För man ska kunna vara ett ”gôtt gäng änna” i Göteborg.

Senast uppdaterad: 2023-06-20