Nu är vinnaren korad i världens första PropTech Championship

Skanskas och PropTech Swedens innovationstävling inom fastighetsteknologi är nu avgjord. Sally R tog hem kontraktet med Skanska, med sin energibesparande ventilation som fångar in koldioxid.

Fyra personer på scenen, en kvinna och fyra män.
1 av 2 Fredrik Tunberg tar emot förstapriset i PropTech Championship.
Tre personer på scenen med ballonger i  bakgrunden.
2 av 2 Från vänster Anna Kinberg Batra, Fredrik Tunberg och Henrik Ahnström.

En ny plattform för innovation för att hitta de mest relevanta och smarta lösningarna inom fastighetsteknologi, det är tanken bakom PropTech Championship som lanserades av Skanska och PropTech Sweden i december 2021.

– Det här är ett sätt för Skanska att vara med och driva innovationsarbetet framåt i hela fastighetsbranschen. Vi vill skapa hållbara och smartare städer som vi kan vara stolta över att bygga, som våra barn och barnbarn kan leva i, och som inte förstör planeten. Genom samarbete kan vi skapa förändring, därför lanserade vi den här tävlingen, säger Henrik Ahnström, innovationsdirektör på Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling Norden.

Många bidrag kom in, och genomgick ett mästerskapsslutspel med kvarts- och semifinaler. Tre finalister, Parakey.co, Bright Spaces och Sally R fick pitcha inför en jury i Stockholm den 23 mars i år. Där satt både representanter från Skanska: Henrik Ahnström, Jan Elfving och Jo Mortensen, samt experter från branschen: Sanna Walfridsson, LMRE och Anna Kinberg Batra.

– Jag blev imponerad över nivån på alla bidrag som kom in, de överträffade mina förväntningar. Jag ser att vi på ett eller annat sätt skulle kunna samverka med flera av dem, det finns jättestor potential, säger Henrik Ahnström

Anna Kinberg Batra kunde inte motstå frågan att sitta med i juryn, berättar hon.
– Det har varit ett fantastiskt uppdrag, jag fick lära mig mycket och se in i framtiden. Jag tror att den här tävlingen gör stor nytta för branschen. Det kommer mycket ny teknik som kan göra väldigt stor samhällsnytta om bygg- och fastighetsbranschen tar till sig den, inte minst när det gäller klimatnytta. Jag tror på att teknik och entreprenörskap driver samhällsutvecklingen, säger hon.

I hård konkurrens var det slutligen Västeråsbolaget Sally R som vann ära, pokal och ett innovationskontrakt med Skanska. Det innebär att de får designa, implementera och skala sin lösning i ett av Skanskas kommande fastighetsprojekt.
– Det är fantastiskt roligt, och på många sätt ett kvitto på att det vi lägger ner vår själ och hjärta i också kan gå in i själ och hjärta hos andra. Att vinna ett innovationskontrakt med Skanska gör det möjligt för oss att tillsammans med en stor, långsiktig och relevant partner kunna omsätta våra innovationer i en större skala och skapa värden för samhället och planeten, säger Fredrik Tunberg, vd för Sally R.

Deras idé är en energibesparande ventilation som renar inomhusluft i stället för att ta in luft utifrån. Dessutom fångas koldioxid in – och kan till och med användas för inomhusodling.
– Till exempel kan koldioxiden ledas till ett växthus på taket på byggnaden. Så att människorna i huset ger bränsle till nyttig mat med sin utandningsluft, säger Fredrik Tunberg.

Juryns motivering löd:
"Genom att möjliggöra och utveckla disruptiv teknologi tillsammans, har Sally R och Skanska möjlighet att göra verklig förändring för att minska koldioxidutsläppen, och därmed uppfylla målen och ambitionerna inte bara för företagen utan för samhället som helhet."

– Vi på Skanska vill skapa ett bättre samhälle och med den här tävlingen möjliggörs ett nytt innovationssamarbete där både Sally R och Skanska kan nå längre tillsammans. Att få jobba med den här teknologin ihop med Sally R är fantastiskt och jag är övertygad om att vi har stor potential som partners för att göra stor påverkan, till det bättre för klimatet och samhället, säger Henrik Ahnström, Innovationsdirektör, Skanska Kommersiell Utveckling Norden.

Senast uppdaterad: 2022-03-28