c

Utbyggnad av nya tunnelbanan i söderort

Ett mjukt snöfall faller över Stockholm. Djupt nere i en spontgrop, inte långt från Gullmarsplan, reser sig en svart bergvägg högt mot himlen. Här har Skanska påbörjat förarbeten av Stockholms tunnelbana i söderort, stationsuppgång Mårtensdal.

Ovanpå bergschaktet för biljetthallen och rulltrappstunneln kommer det stå ett kontorshus med fjorton våningar. Mårtensdal, Hammarby Sjöstad, Sockholm.
1 av 3 Ovanpå bergschaktet för biljetthallen och rulltrappstunneln kommer det stå ett kontorshus med fjorton våningar.
Skanska bygger både en ny biljetthall under jord och den första delen i rulltrappstunneln mot den nya djupa plattformen för blå linjen vid Gullmarsplan. Mårtensdal, Hammarby Sjöstad, Stockholm
2 av 3 Vi bygger både en ny biljetthall under jord och den första delen i rulltrappstunneln mot den nya djupa plattformen för blå linjen vid Gullmarsplan.
Tunnelriggens borr använder vattenspolning och vattnet måste pumpas upp eftersom vi ligger under grundvattennivån. Mårtensdal, Hammarby Sjöstad, Stockholm
3 av 3 Tunnelriggens borr använder vattenspolning och vattnet måste pumpas upp eftersom vi ligger under grundvattennivån.

Mårtensdal, ett komplext projekt med tuff tidsplan

– Det här är ett projekt som både utmanar och utvecklar vår personal, säger projektchefen Kajsa Hedskog. Det är tekniskt avancerat och vi har en tuff tidsplan.

Här handlar det om en del av den blå linjen som ska byggas ut mot Hagsätra. Flera tåg kommer att passera Gullmarsplan som därför får en ny uppgång mot Hammarby Sjöstad, närmare bestämt vid Skanskas projekt Sthlm New i Mårtensdal.

– Vi bygger både en ny biljetthall under jord och den första delen i rulltrappstunneln mot den nya djupa plattformen för blå linjen vid Gullmarsplan, förklarar produktionschefen Per Svensson.

Spränger sig ner till biljetthallen

Det är febril aktivitet överallt på den enorma arbetsplatsen. Vi passerar genom den framtida biljetthallen, där man idag har skjutit ut ungefär hälften av det så kallade tråget – ett bergschakt med öppen himmel – och det är svårt att föreställa sig att när allt är klart så kommer det att stå ett kontorshus med fjorton våningar ovanpå biljetthallen – och en skyskrapa med 27 våningar bredvid.

Vi stannar vid den mäktiga bergväggen, som är svart av fukten och reser sig lodrätt, alldeles slät där den är vajersågad, innan den övergår i permanent spont mot den trafikerade vägen 25 meter ovanför oss.

– Vi har redan skjutit oss fyra meter in i berget, säger Per. Nu ska vi fortsätta att spränga 30 grader snett nedåt i berget för rulltrappsschaktet som ska leda från biljetthallen ner till den framtida tågtunneln och perrongerna.

Komplex rulltrappstunnel

– Den här tunneln är ganska komplex, säger Niklas Gustavsson, bergarbetsledare från konsulten Stockholms Bergsteknik. Allting är väldigt snett. Det är väldigt många vinklar och ingen av dem är 90 grader.

– Vår entreprenad går 12,5 meter in berget, berättar Per. Vi räknar att vara klara med sprängningarna på fem veckor och sedan ska vi bergförstärka innan vi är klara med rulltrappstunneln – och då kommer hela tunneln att fyllas med sand.

Sand? Varför då?
– Om några år börjar utbyggnaden av Gullmarsplans station från andra hållet och då kommer man att skjuta sig uppåt tills man möter vår tunnel och där ska man ansluta de båda tunnelhalvorna till varandra. Sanden är till för att skydda våra nybyggda kontorshus från deras sprängningar.

Brant utlastning en stor utmaning

– Det är förstås viktigt att vi täcker ordentligt nu också, framhåller Niklas. Vi är ju väldigt nära tätbebyggt område, tvärbanan går alldeles intill arbetsområdet och vi har en väg precis ovanför oss. Det är ju också flera olika projekt inne på arbetsområdet.

När vi hasar nedför den branta sluttningen mot tunnelmynningen är det lätt att minnas Kajsas ord om utmaningar för personalen. Tunneln är inte bara en utmaning i sig, den är också svåråtkomlig.

– Ja, en av våra stora utmaningar är utlastningen, konstaterar Per. Det bortskjutna berget som ligger på marken i tunneln måste ju forslas därifrån i 30 graders uppförslutning.

– Vi har också haft vädrets makter emot oss den senaste veckan när det har varit 15 minusgrader, säger Niklas. Tunnelriggens borr använder vattenspolning och vattnet måste pumpas upp eftersom vi ligger under grundvattennivån. Det frös, helt enkelt. Det har varit lite tungjobbat, men nu längtar vi till våren!

Senast uppdaterad: 2018-04-10

Rekommenderad läsning