c

”Vi väntar fortfarande på ketchupeffekten”

Marknaden för eldrivna entreprenadmaskiner växer snabbt, men när kommer den verkliga omställningen? Skanskas utvecklingsledare Henrik Nilsson saknar ett ställningstagande i branschen.

Eldriven grävmaskin i slakthusområdet i Stockholm
1 av 3 Samarbete är avgörande för omställningen till eldrift. Skanska har bland annat krokat arm med Volvo CE, Hitachi och Fossilfritt Sverige, och testat utsläppsfria arbetsmetoder ihop med Stockholms stad.
Elgrävaren Elton jobbar i Slakthusområdet i Stockholm.
2 av 3 Skanska har de senaste åren satsat på fossilfritt i flera projekt, bland annat Slakthusområdet i Stockholm. Här jobbar bland annat elgrävaren Elton.
Skanskas utvecklingsledare Henrik Nilsson.
3 av 3 ”Det handlar inte om att byta ut hela fordonsflottan på en dag. Det viktiga är att börja någonstans och vara uthållig”, säger Skanskas Henrik Nilsson om omställningen till eldrivna entreprenadmaskiner.

Eldrivet blir allt vanligare på våra vägar, och även om många bilköpare fortfarande tvekar tillhör fossila drivmedel snart historien. Tekniken utvecklas snabbt, särskilt när det gäller batterier och laddningsinfrastruktur, samtidigt som EU skärper utsläppsreglerna för att driva på omställningen.
– Eldrivna bilar är ingen nyhet längre. De som var tidiga med tekniken har kört sin elbil i över tio år. Byggbranschen ligger efter, men nu ser vi hur allt fler eldrivna modeller kommer ut på marknaden, säger Henrik Nilsson, som tillfälligt lämnat jobbet på Skanska Stora projekt för att leda arbetet i Nätverket för utsläppsfria entreprenadmaskiner.

Står och stampar

Skanska har de senaste åren satsat på fossilfritt i flera projekt, bland annat Storfjällets förskola i Östersund och Slakthusområdet  i Stockholm, och ute i landet testas elektriska asfaltvältar, krossar och ellastbilar för fullt. Ändå upplever Henrik Nilsson att utvecklingen står och stampar.
– Det pågår många fina initiativ, men vi väntar fortfarande på ketchupeffekten. Jag tror att det behövs en tydlighet från beställarsidan. Ett ställningstagande, precis som Stockholms stad har gjort, för eldrivna maskiner, säger Henrik Nilsson och tillägger snabbt:
– Eller emot! Det är lika viktigt att förmedla om man inte har för avsikt att beställa detta före 2030.

Tydlighet skapar trygghet

Att veta vad kunderna kommer att efterfråga imorgon skapar en trygghet, inte minst för de mindre leverantörerna i branschen.
– Enmansägaren som står inför köpet av en ny grävmaskin behöver veta att det finns jobb de kommande åren. Utan någon som helst guidning är det svårt att göra rätt val – oavsett om det blir diesel eller el.

Vad är ditt budskap till branschen

– Jag hoppas att fler beställare tar fram en långsiktig plan för hur de ska fasa ut fossila drivmedel, och att de också kommunicerar den utåt. Det handlar inte om att byta ut hela fordonsflottan på en dag. Det viktiga är att börja någonstans och vara uthållig.

Senast uppdaterad: 2025-09-23

Rekommenderad läsning