Skanska inspirerar ungdomar på TechTensta

På den teknikinriktade fritidsgården i Tensta bjuds ungdomar in för att lära sig mer om exempelvis programmering och digitalt skapande. Skanska har valt att engagera sig i gårdsverksamheten.

Sju unga tech-coacher på fritidsgården TechTensa som står på rad och lutar sig över kameran.
1 av 2 Tech-coacherna på fritidsgården Tech-Tensta i Stockholm.
Ung kille med keps sitter på en soffa tillsammans med Skanskas vice vd Alexandra Laurén som är en av mentorerna.
2 av 2 Mentorskap på Tech Tensta är ett initiativ taget av Skanska. Alexandra Laurén, vice vd Skanska Sverige är en av mentorerna.

- Vi har valt att engagera oss i TechTensta eftersom vi vill inspirera och dela med oss av hur vi jobbar med teknik inom byggbranschen. Vi hoppas också att de ungdomar som är intresserade ska få värdefulla kontakter för framtiden, säger Chanel Braddon, projektledare för TechTensta på Skanska.

TechTensta öppnade i början på sommaren och riktar sig till ungdomar i åldrarna 13 – 19 år runt Järvafältet. På plats finns 3D-skrivare, filmutrustning och datorer för programmering och filmredigering. Fritidsgården drivs av Stockholms stad i partnerskap med akademi, lokala ungdomsverksamheter och näringsliv.

- TechTensta har blivit en mötesplats där ungdomar kan lära sig mer om och experimentera med teknologi. För oss är det också viktigt att ha med näringslivet så att ungdomarna får inblick i hur teknikbranschen fungerar berättar Emma Delgado Diaz, Stadsdelsutveckling Spånga-Tensta, Stockholms stad.

- Vårt mål är att inspirera till vidare studier och framtidsdrömmar inom teknikyrken fortsätter Emma.

Skanska arrangerar inspirationsworkshops

Skanska har arrangerat ett antal inspirationsworkshops på kvällstid, bland annat om solceller och hur förnybar energi kan användas i byggnader. En annan uppskattad workshop handlade om AR, augmented reality, och att digitalt visa pågående projekt genom BIM-modeller.

- På vår AR-kväll presenterade vi bland annat nya Slussen och hur Skanska jobbar med det projektet. Många av ungdomarna tyckte att det var häftigt och även lite exklusivt att få se in i framtiden på det sättet, berättar Chanel.

- Föreläsare och företag som kommer till gården representerar ofta olika åldrar, kön och bakgrund vilket visar ungdomarna att vem som helst kan jobba inom tech-branschen idag. När Skanska visade upp byggmodellerna i AR var det många som hajade till och jämförde det med spel. Jag såg hur några började fundera kring om byggbranschen kanske kunde vara något för dem i framtiden, säger Emma.

Mentorskapsprogram mellan Skanska-medarbetare och ungdomar

Skanska har även tagit initiativ till ett mentorskapsprogram. Flera chefer har anmält sitt intresse för att delta i det årslånga projektet, däribland Alexandra Laurén vice vd, och Mats Rönnbo, affärsutvecklingschef.

- Vi vill stärka ungdomarna och deras personliga utveckling. Vissa kanske saknar vuxna runtomkring sig som jobbar inom teknikyrken, och man behöver ha förebilder för att själv förstå vad som är möjligt. Därför kom vi på att vi skulle starta ett mentorsskapsprogram, förklarar Chanel.

Under hösten har ungdomarna kunnat ansöka genom att skicka in ett personligt brev med en motivering kring varför de borde få vara en del av programmet. Ungdomarna har nu matchats med sina respektive mentorer, och några mentorpar har hunnit träffas en första gång.

- Planen är att varje mentor och ungdom ska träffas fyra gånger under året, varav en gång ute på ett Skanska-projekt eller kontor och en gång i ungdomens vardagsmiljö. Det är jätteroligt att flera av våra medarbetare på Skanska har valt att engagera sig och att det är många ungdomar som anmält intresse, berättar Chanel.

Ta lärdom av ungdomar från olika bakgrund

Chanel ser mentorskapsprogrammet som en möjlighet både för ungdomarna och för Skanska som företag. Genom kontakterna de får på TechTensta kan Skanska lära sig mer om vad teknikintresserade ungdomar tycker och tänker om byggbranschen och framtiden.

- Att ungdomarna själva efterfrågar kunskap och inspirationskvällar från oss är jättebra. På sikt hjälper det oss att bli en bättre arbetsgivare som kanske ännu bättre kan attrahera ungdomar från olika bakgrund att söka sig till oss, säger Chanel.

Skanska planerar att fortsätta engagera sig i TechTensta löpande under 2019. Bland annat diskuteras involvering i ett projekt tillsammans med Ericsson och studiebesök på projektet Odde som ska bli en helt ny stadsdel i Kista.

Senast uppdaterad: 2018-12-19