I Bergskvadraten passar alla in

På projekt Bergskvadraten i Norrköping är det Samhallmedarbetare som tar hand om lokalvården – ett lyckat samarbete för alla parter. - De ser verkligen våra medarbetare som ”en i gänget” säger Gunilla Pettersson ansvarig på Samhall.

samhall3-bergskvadraten-norrkoping
1 av 4 Det är viktigt för oss att vara en bra förebild inom byggbranschen. Vi vill gärna stödja företag som gör bra saker för samhället och Samhall matchar bra med våra värderingar om lika värde säger Jeremy Fox initiativtagare på Skanska.
2 av 4 På projekt Bergskvadraten i Norrköping är det Samhallmedarbetare som tar hand om lokalvården – ett lyckat samarbete för alla parter.
3 av 4 Samhalls Robin Karlsson och Joel Paulsson är uppskattade lokalvårdare på Skanskas etablering i Norrköping.
4 av 4 Uppdraget innebär att Samhalls medarbetare städar Skanskas allmänna utrymmen tre gånger i veckan.

Skanska jobbar aktivt för att få in fler personer med funktionsvariationer i byggbranschen. Ett lyckat initiativ för ökad social hållbarhet är samarbetet med Samhall i fastigheten Bergskvadraten 1, som är en del av Norrköpings nya kvarter Kvarntorget. Sedan januari 2019 arbetar tre medarbetare från Samhall med lokalvård för byggets etablering och Jeremy Fox, Projektingenjör på Skanska och initiativtagare, är glad över det fina samarbetet.
– Jag hade hört mycket positivt från en arbetsplats som anlitat Samhall. När jag jobbade med upphandlingen av städuppdraget på Bergskvadraten tänkte jag på dem direkt, säger Jeremy.

Tar hållbarhetsansvar

Uppdraget innebär att Samhalls medarbetare städar kontor, toaletter och andra allmänna utrymmen. När städmaterial tar slut fyller de på med extra, och när personalen från Skanska har paus passar medarbetarna på att delta i samtalen.
– De är jättetrevliga och hjälpsamma. En av killarna som varit med sedan starten kommer ofta in och pratar med oss. Jag märker att han trivs och känner sig som hemma, säger Jeremy.
Skanska och Samhall har en nära dialog och löser utmaningar längs vägen. Gunilla Pettersson, lokalt ansvarig för projektet på Samhall, menar att avtalet är givande för båda parter.
– Skanska lever verkligen som de lär och tar ett stort socialt hållbarhetsansvar. Genom att vara inkluderande skapar de nytta för sig själva och alla involverade. De ser verkligen våra medarbetare som ”en i gänget”. De skapar en gemenskap, och att känna tillhörighet är något som alla människor strävar efter, säger hon.

En bra affär

Jeremy tror att det är viktigt även för anställda på Skanska att själva ta tag i frågor kring mångfald och inkludering för att skapa en förändring i samhället. Samarbetet med Samhall är betydelsefullt av flera skäl.
– Det är viktigt för oss att vara en bra förebild inom byggbranschen. Vi vill gärna stödja företag som gör bra saker för samhället och Samhall matchar bra med våra värderingar om lika värde. Jag tog ett eget initiativ och har fått ett bra stöd av ledningen och det känns fint att kunna hjälpa människor in på arbetsmarknaden. Det är också en bra affär för båda parter, säger han.

På vilket sätt kan samarbetet inspirera andra företag och leda till en mer hållbar byggbransch?

– Vi hoppas självklart att det bidrar till att fler företag i byggbranschen vill vara med och bryta utanförskap. I slutändan handlar det om möjlighet till nya utvecklande jobb och att fler människor kommer in i arbetsgemenskapen, säger Gunilla.

Senast uppdaterad: 2020-12-18