Broar sammanlänkar

Broarna som för oss närmare varandra

En bro är mer än bara stål och betong. Den är en förbindelse mellan människor och platser, och kan ge upphov till nya möjligheter.

I över hundra år har Skanska varit med och byggt broar över hela Sverige. Från ikoniska landmärken som Öresundsbron till mindre, lokala broar i stad och landsbygd. Varje projekt är unikt, men målet är detsamma: att föra människor närmare varandra.

100 år av planer - så blev Öresundsbron verklighet

När Öresundsbron invigdes år 2000 blev det inte bara enklare att resa, det blev lättare att mötas – men vägen dit var lång. Redan 1872 landade det första förslaget men politiska stridigheter och två världskrig kom i vägen. Här är historien om hur länken mellan Sverige och Danmark till slut blev verklighet.

Läs mer om Öresundsbrons historia

En bro – tusen möjligheter

Förväntningarna växte i takt med att pylonerna sköt i höjden. I dag är Öresundsbron en självklar del av människors vardag och en förutsättning för den dynamiska utvecklingen i regionen. – Det finns ett tydligt före och efter bron, säger Linus Eriksson, vd för Øresundsbro Konsortiet.

Läs om brons betydelse för Öresundsregionen

Pepparholm – en biologisk sensation

En av Öresundsförbindelsen viktigaste och mest fascinerande delar är den konstgjorda ön Pepparholm. När ön var färdig valde man att inte plantera något utan lät naturen ta över. 

I dag är Pepparholm en grönskande ö med frodig gräs- och buskvegetation. Här finns runt 600 växtarter, cirka 1 000 insektsarter och ett rikt fågelliv med ett 30-tal häckande arter. Dessutom grodor och andra smådjur.

Läs mer om Pepparholm i vår artikel

Vi byggde Öresundsbron

”Bron kommer alltid att finnas i mitt hjärta”

Den tog fem år att bygga, men för Håkan Camper har Öresundsbron alltid varit en del av yrkeslivet. När han började på Skanska 1983 låg ett nytt förslag på ritbordet. "Det hade kommit många före", säger han. "Men den här gången låg det i luften. Bron skulle bli av."

Läs artikeln med Håkan

”Plötsligt stod jag där på scenen – som Victoria”

Efter ekonomistudierna fick Ulrika Nilsson sitt första jobb på Öresundsbron. Ett gigantiskt infrastrukturprojekt där hon hanterade fakturor på miljontals kronor. Men det starkaste minnet är från kvällen då hon plötsligt fick agera stand-in åt Kronprinsessan.

Läs artikeln med Ulrika

”Den internationella miljön blev en kulturchock!”

Kockums gamla torrdocka i Malmö spelade en viktig roll under brobygget. Där växte själva basen för Öresundsbron fram och ansvarig för arbetet var Petter Stänkelström. ”Det var roligt att vara med och gjuta liv i en så viktig del av stadens historia.”

Läs artikeln med Petter

”Det passade min livsstil perfekt”

Långa arbetspass, höga höjder och isande vindar. För yrkesarbetarna på Öresundsbron handlade det om stenhårt slit, men som Skanskas Johan Berglund säger: ”Det är en livsstil, man får det i blodet.”

Läs artikeln med Johan

"Efter bron har inget annat uppdrag känts omöjligt eller ogreppbart"

När Per-Anders Ericsson började på Öresundsbron anade han inte att bygget skulle prägla hela hans yrkesliv. Trettio år senare minns han fortfarande den tekniska skicklighet som krävdes för att färdigställa länken över sundet.

Läs artikeln med Per-Anders

En semesterfavorit i över 50 år

Ölandsbron är en av svenskarnas mest älskade broar, men bygget blev en kamp mot både väder och vind. 

Broplanerna diskuterades i decennier men stoppades hela tiden. Det fanns en oro för hur bygget skulle påverka Ölands unika flora och fauna. 1966 drevs projektet ändå igenom i Riksdagen.

Första spadtaget togs i december 1967, men det var ett bygge kantat av utmaningar. Särskilt komplex var grundläggningen i Kalmarsunds ler- och kalkstensbotten. Arbetet präglades även av hårt väder, med piskande regn och snö tillsammans med isande vindar som drog över vattnet.

Läs mer om utmaningarna med bygget av Ölandsbron

Så gick det till när Guldbron kom till stan

I mars 2020 gick stockholmarna man ur huse för att se en 140 meter lång, guldfärgad vägbro anlända till Slussen med båt. Här kan du läsa hela historien om när Guldbron kom till Stockholm.

Synen var minst sagt märklig. Och ovanlig. Aldrig förr har ett så brett skepp tagit sig genom skärgården och in till huvudstadens hjärta. På det 227 meter långa fartyget låg huvudpersonen i all sin prakt – 140 meter lång, 45 meter bred och 3 500 ton tung.

Läs om när tusentals stockholmare tog emot historiska bron

Broo bygger broar mot framtiden

När Helén Broo läste på Chalmers var det en sak som var säker, hon skulle aldrig jobba med broar. Det gick så där. I dag är hon en av landets ledande brospecialister.

Läs mer om Helen Broo och hennes spännande broprojekt

Udda fakta om våra broar

oresundsbron-hav-himmel-a-test-high
1 av 7 En målande slutfinish | 260 000 liter, så mycket färg gick det åt när den färdigställda Öresundsbron skulle målas. Bron som är 15,9 kilometer lång och 203,5 meter hög täcktes först med ett lager grundfärg och målades sedan med två lager mellanfärg. Men väder, vind och korrosion har slitit på bron. 2021 påbörjades arbetet med att ge bron ett nytt färglager, vilket väntas bli färdigt först 2032.
Bro sedd från vattnet med höga och kraftiga pelare. I bakgrunden ser man land där bron ansluter.
2 av 7 Hur många bultar finns det i Ölandsbron? | Frågan ställdes i Killinggängets klassiska humorprogram Nile City med svaret att det var ”7 428 954 bultar i Ölandsbron”. Inför 50-årsjubileumet av brobygget bestämde sig en radioreporter att reda ut saken och gjorde en intervju med dåvarande platschefen på Ölandssidan, Skanskas Per Wesley. Hur många bultar var det egentligen i Ölandsbron? ”Inga alls” blev svaret.
Brobanor i stark röd färg sedda underifrån.
3 av 7 Den röde hjälparen | I Göteborg slingrar sig ett 1 150 meter långt utropstecken över Säveån, som en länk mellan E20 och E45. Partihallsförbindelsen byggdes för att förbättra trafiken och underlätta för godstransporter och pendling, men har också blivit ett riktigt landmärke i staden på grund av sin klarröda färg. Bron som byggdes av Trafikverket och Skanska mellan 2008 och 2011 är i dag kanske mer känd under sitt smeknamn ”Röde Orm”.
Högakustenbron är utformad för att ha så liten påverkan som möjligt på denna unika miljö och den är på samma gång dramatisk och elegant där den glider fram genom landskapet.
4 av 7 Störst, bäst vackrast och vackrast | Högakustenbron var vid invigningen 1997 världens nionde längsta hängbro, med sina 1 800 meter. Den var länge också Sveriges högsta med bropelare 180 meter över vattenytan, men förstaplatsen togs över av Öresundsbron år 2000. Bron över Ångermanälven, som ibland kallas ”Norrlands Golden Gate”, anses av många vara landets vackraste. I en undersökning från Sifo 2016 hamnade Högakustenbron på delad tredje plats med Stockholms Stadshus.
Bro med två pylon-par sett snett ovanifrån. I bakgrunden syns stadens siluett med byggnader och byggkran, i förgrunden vatten och båtar.
5 av 7 Det blev inte Golden Glenn | 2016 fick Skanska i uppdrag av Göteborgs stad att riva den gamla uttjänta Götaälvbron från 1939 och bygga en ny bro. Hisingsbron är en så kallad lyftbro av stål och betong som invigdes 2021. Men visste du att det var nära att den fick ett annat namn? 2012 gjorde staden ett upprop för att få in fler namnförslag till bron. Flest röster fick ”Golden Glenn”, men till slut föll valet på tvåan Hisingsbron.
Stenklädd liten bro med bil som kör över den. Svartvitt foto.
6 av 7 Inte störst men först | Skanska har byggt mängder av pampiga broar, men visst du att vi 1887 byggde Sveriges första betongbro? Det var samma år som Skånska Cementgjuteriet startades och det fanns en allmän skepsis kring det nya materialet. För att lugna innevånarna i skånska Jordberga gömde man betongen under ett lager av huggen granit. Stenarna på utsidan gav konstruktionen ett stabilt intryck. Bron trafikeras än i dag.
Vintreig väg med snö som yr. Broräcke med bild som skymtas i snöröken.
7 av 7 Högt över havet | I Flatruet ligger Sveriges högst belägna allmänna väg. Den förenar Funäsdalen med Ljungdalen och slingrar sig genom fjällkedjan längs den norska gränsen. Här, 975 meter över havet, har Skanska byggt broarna över Kojebäcken, Rutjärnsbäcken och Skärkan. De leder vägen över raviner, dalgångar och bäckar, och gör färden säkrare för både lokalbefolkningen och turister på väg till skidsemestern.

Utblick Skanskabroar i världen

Podcast: Bridging boudaries

I Skanskas podd Shaping Sustainable Places gräver vi djupare i framtidens brobyggande – från avancerade sensorer och smart teknik till hållbara material och underhållsstrategier. Möt experterna som ser till att våra broar står pall i generationer framöver.

Lyssna till den engelskspråkiga podcasten "Helping bridges last longer"

 

New Yorks broar

Efter över 100 år i New York-bornas tjänst behövde broarna över East River en rejäl upprustning. Skanska fick uppdraget att återställa Manhattanbron och Brooklynbron till sin forna glans.

Läs mer om hur New Yorks broar fick tillbaka sin stjärnglans

Skanskas internationella broprojekt

Broar förenar människor och städer. De överbryggar ljud och floder - och förbinder det som naturen har separerat. Vi är stolta över att ha bedrivit brobyggande sedan vårt företags start på 1800-talet. 

Läs gärna mer om våra broprojekt runt om i världen på vår koncernwebbplats (engelsk text)

Filmarkiv - broar vi byggt

1 av 7 I juli 2025 blir Öresundsbron 25 år. Den 15,9 kilometer långa länken över Öresund har satt fart på utvecklingen i hela regionen.
2 av 7 Öresundsbron är inte bara stål och betong – bakom det ikoniska bygget finns tusentals människors hantverkskunnande, envishet och expertis. I år fyller länken mellan Sverige och Danmark 25 år. Möt några av våra medarbetare på plats.
3 av 7 Den konstgjorda ön Pepparholm är en av Öresundsförbindelsen viktigaste och mest fascinerande delar. När ön var färdig valde man att inte plantera något utan lät naturen ta över.
4 av 7 Ölandsbron är en av svenskarnas mest älskade broar – men bygget blev en kamp mot både väder och vind. Över 50 år efter invigningen står den fortfarande till allmänhetens tjänst.
5 av 7 Den guldgula färgen gav snabbt upphov till smeknamnet ”Guldbron”. I mars 2020 gick stockholmarna man ur huse för att se den 140 meter långa vägbron anlända till Slussen med båt.
6 av 7 Visste du att Hisingsbron i Göteborg nästan fick namnet ”Golden Glenn”? Eller att det gick åt 260 000 liter färg att måla Öresundsbron?
7 av 7 Visste du att Skanska renoverat två av de mest ikoniska broarna över East river i New York? På skanska.se/broar kan du läsa om hur vi rustade upp Brooklynbron och Manhattanbron.

Berättelser om broar vi byggt

loading