I dag är Per-Anders Ericsson regionchef på Skanska Hus i Göteborg och har en lång karriär bakom sig, men 1996 hade han precis tagit examen från Chalmers och fått sitt första jobb i branschen.
– När jag klev in på Skanska i Göteborg frågade chefen: ”Vad tycker du om Öresundsbron?” Jag svarade att det verkade spännande, och han sa: ”Perfekt, för du ska vara där på måndag.”
Var som en svamp
Att inleda karriären på ett av Europas största infrastrukturprojekt var förstås drömmen för en nybakad civilingenjör. Här samlades arkitekter, specialister och yrkesarbetare från hela kontinenten, för att förverkliga visionen om en fast förbindelse mellan Malmö och Köpenhamn. Som mest arbetade 1 300 personer med Öresundsbron.
– Jag hade förmånen att jobba med människor som kom direkt från bygget av Stora Bältbron. De var vana vid att driva projekt i den här skalan och som nyutbildad ingenjör var det förstås oerhört lärorikt. Jag var som en svamp.
Mycket ansvar snabbt
Eftersom han kom in så tidigt i projektet var Per-Anders med och startade upp stora delar av produktionen. Arbetet leddes från huvudkontoret i Norra hamnen i Malmö. I olika stationer tillverkades kassuner, pelare till anslutningsbroarna och trågen som monterades i brobalkarna för brons järnvägsspår. Delar som sedan transporterades ut till brolinjen och monterades ihop som ett jättemekano.
– Byggbranschen är häftig på det sättet att man kan få väldigt mycket ansvar väldigt snabbt. Jag kastades in i detta enorma och tekniskt avancerade byggprojekt, och det blev min referensram för resten av karriären.
Det rasslade till på kontoret
Trots att Öresundsbron är känt som ett ovanligt välorganiserat projekt, hände det att saker gick snett. Per-Anders minns särskilt när den första, 140 meter långa brobalken anlände från Spanien.
– Bron gick i en högerkurva från Lernacken, medan balken var gjord för en vänsterkurva. Du kunde riktigt känna hur det rasslade till på kontoret, men jag fascinerades av hur otroligt lugna och systematiska cheferna var. Efter en del svetsande gick balken att använda ändå.
Hur ser du på hela upplevelsen i dag?
– Den har på många sätt format hela mitt yrkesliv. Jag slutar aldrig förundras över människorna i den här branschen. Ge dem en bunt ritningar och en plätt att bygga på, och så fem år senare står där en 16 kilometer lång bro!