Skanska bygger billigare med badrum från Kalix

Pressmeddelande 2005-08-29 00:00 CET

Skanska Sverige har tecknat ramavtal med Partbyggen Entreprenad Partab AB om prefabricerade våtrum. De första beställningarna omfattar ca 150 våtrumsmoduler varav 32 stycken ska användas i Skanskas första flerbostadshus inom ramen för det nya konceptet ModernaHus.

Pressmeddelandefrån Skanska Sverige

2005-08-29

Skanska bygger billigare med badrum från Kalix

Användandet av prefabricerade våtrumsmoduler istället för platsbyggda våtrum är ett led i Skanska Sveriges arbete med att effektivisera byggprocessen. Prefabriceringen innebär högre kvalitet och kortare byggtid till lägre pris. I Skanska-konceptet ModernaHus har kostnaderna för våtrummen sänkts med cirka 20 procent jämfört med platsbyggda våtrum.

- När ett vanligt våtrum ska byggas kan det involvera upp till tio olika hantverkare. En våtrumsmodul lyfts helt färdig på plats och ansluts enkelt mot schaktet med hjälp av en rörmokare och en elektriker, säger Per Stark, Avtalsansvarig Inköp Skanska Sverige.

Efter en gedigen anbudsrunda där Skanska haft dialog med ett tjugotal leverantörer från hela världen, visade det sig att den bästa och billigaste leverantören fanns i svenska Kalix. Skanska har därför tecknat detta omfattande avtal.

- Vi har arbetat med den här upphandlingen i över ett halvår för att hitta bästa kvalitet till lägsta pris. Då känns det extra roligt att slutligen landa på en leverantör här i Sverige, säger Per Stark.

För ytterligare information, kontakta:Per Stark, Avtalsansvarig Inköp Skanska Sverige, mobil 070-517 31 64Mikael Fritzon, Utvecklingschef Skanska Sverige, mobil: 070-221 16 65