Skanska får pris av Financial Times för ansvarsfullt företagande

Pressmeddelande 2014-03-21 15:00 CET

Igår tilldelades Skanska priset FT ArcelorMittal Boldness in Business award i kategorin Corporate Resposibility and Environment.

– Vi är mycket stolta över att ha tilldelats det här prestigefulla priset. Det är ett erkännande av allt det hårda arbete som utförs varje dag av Skanskas medarbetare, men även av våra kunder, underentreprenörer och leverantörer. Oavsett om det gäller miljöfrågor, mångfald, etik eller arbetsplatssäkerhet vill vi vara ledande och bidra till en positiv utveckling, säger Johan Karlström, VD och koncernchef för Skanska.

Skanska valdes ut av en expertpanel bestående av bland annat Lionel Barber, redaktör för Financial Times, och Lakshmi Mittal, grundare och ordförande för ArcelorMittal. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma och fira företag som visat ovanligt mod under det föregående år. Bland de nominerade företagen fanns IKEA, BMW och Philips.

Financial Times pekar bland annat på Skanskas arbete med de fem nollorna: noll arbetsplatsolyckor, noll etiska överträdelser, noll förlustprojekt och noll miljöincidenter, noll defekter och noll etiska övertramp, och hur Skanska ”är en förkämpe för hållbarhet genom hela värdekedjan och har införlivat miljöarbetet i alla delar av sitt arbete”.