Skanska bygger markförlagda kabelsystem i södra Stockholm för cirka 310 miljoner kronor

Pressmeddelande 2021-04-23 07:45 CET

Skanska har tecknat avtal med Svenska kraftnät om att bygga markförlagda kabelsystem i södra Stockholm. Kontraktet är värt cirka 310 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Sverige för det andra kvartalet 2021.

Projektet omfattar två kompletta, markförlagda kabelsystem om totalt cirka 5,7 kilometer mellan Skanstull och en ny transformatorstation i Snösätra samt mellan Snösätra och Högdalen. Syftet är att förstärka elnätet lokalt, mot bakgrund av en ökad efterfrågan, och därmed säkra strömförsörjningen i Stockholm.

Byggstart beräknas ske i maj 2021 och arbetet ska vara färdigställt i april 2023.

Skanska är ett av de ledande bygg- och projektutvecklingsföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska omsatte cirka 66 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade cirka 14 800 anställda under 2020.

Kontakta: Andreas Thuresson, Regionchef
Telefon 0104487791