Skanska säljer PARK49 i Göteborg för 418 miljoner kronor

Pressmeddelande 2015-06-24 07:45 CET

Skanska säljer kontorsfastigheten PARK49 i Göteborg för 418 miljoner kronor, vilket inkluderas i resultatet för Skanska Kommersiell Utveckling Norden för andra kvartalet. Köpare till fastigheten är Fastighets AB Balder. Tillträde sker 1 juli 2016. Fastighets AB Balder kommer samtidigt att flytta sitt kontor till totalt cirka 1 900 kvm på husets plan två, tre och tio.

PARK49 entre

Kontorsfastigheten på 7 500 kvm är granne med Gamla Ullevi och Trädgårdsföreningen. Våren 2016 kommer de första hyresgästerna att flytta in i PARK49, däribland Västsvenska Handelskammaren, EY (Ernst & Young), Arkitektbyrån Design, Litigate Advokataktiebolag och advokatfirman Glimstedt. Skanska förvärvade tomtmarken i augusti 2013 i en bytesaffär med Södra Älvstranden AB.

Kontorshuset har två terrasser tillgängliga året runt som skapar kontakt med Trädgårdsföreningen och Parkgatans grönska. På entréplan kommer det att finnas en restaurang med uteservering. Restaurangen kommer även ha tillgång till takterrassen på plan elva med panoramautsikt över centrala Göteborg.

– Vi ser väldigt positivt på försäljningen av PARK49 till Fastighets AB Balder. Vi är stolta över det här profilprojektet med dess spännande arkitektur och mix av hyresgäster. Att ha möjligheten att utveckla ett kontorshus i detta centrala läge i Göteborg är unikt i dag. Vi är övertygade om att både husets hyresgäster och nya ägare kommer att trivas fantastiskt bra i sina nya lokaler, säger Jonas Karlsson, Transaktionschef på Skanska Fastigheter Göteborg.

– Läget, hyresgästerna och den klimatsmarta profilbyggnaden som Skanska uppför gör att PARK49 blir ett mycket intressant investeringsobjekt, samtidigt som det blir en framtida plats för Balder att utvecklas vidare i, säger Erik Selin på Fastighets AB Balder.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.

Kontakta: Jonas F Karlsson, Transaktions- och Fastighetschef
Telefon +46104484448