”Vi måste få upp hastigheten i hållbarhetsarbetet”

I februari tog Sara Gorton över rollen som hållbarhetschef på Skanska Sverige. Nu är det upp till henne, och de drygt 40 experterna i hennes team, att slipa strategierna för att nå företagets hållbarhetsmål: halverade koldioxidutsläpp till 2030 och en klimatneutral verksamhet 2045.

Att se till helheten i stället för delarna, samarbete på alla plan, engagemang på individnivå och organiserat lärande. Det är huvudingredienserna i Sara Gortons recept för att nå Skanska Sveriges hållbarhetsmål. I drygt 20 år har hon arbetat med hållbarhet på ledningsnivå, byggt organisationer och skapat strategier. Med erfarenhet från NCC, Walleniussfären och Telia har hon djupa kunskaper inom både bygg, transport och IT – näringar som samverkar tätt när det gäller samhällsbyggnad.

Vad visste du om Skanskas hållbarhetsarbete innan du tog jobbet?

– Jag har länge sett Skanskas höga ambitioner inom hållbarhet, men nu förstår jag att man vill göra ännu mer. Utvecklingen går fort och vi måste öka farten för att inte bli omsprungna av våra konkurrenter.

Hur kommer du att synas inom organisationen?

– Till en början kommer många att bli uppsökta av mig. Jag behöver få en bild av vad vi gör och hur, en förståelse för företagets mognadsgrad och eventuella utmaningar med den nya affärsplanen. Jag ändrar aldrig för ändrandets skull, men är säker på att vi nu är i en fas där vi kan få mer kraft genom att hitta nya vägar.

Vad krävs för att nå klimatmålen?

– Jag tragglar alltid på om samarbete, helt enkelt för att det är en av de viktigaste parametrarna. Ingen kan lösa hållbarhetsfrågorna på egen hand. Det gäller internt, över funktioner och geografier, såväl som externt. Vi måste jobba tätt med leverantörer, samarbetspartners och även konkurrenter och andra branscher för att lära av varandra, vi har så kort om tid.

Vilka hinder ser du?

– Vi har satt tuffa och ambitiösa mål på Skanska men nu gäller det att få upp hastigheten i hållbarhetsarbetet. Vi behöver säkra en lärandekultur, så att vi kan skala exponentiellt och gå från ett till tio till hundra hållbara projekt. För att göra det måste vi samarbeta på företagsnivå och se helheten – inte titta på enskilda enheters vinst och förlust. Vi behöver alla hjälpas åt att se till att hållbarhetsfrågorna kommer in tidigt i projekten för att det inte ska generera onödiga kostnader.

Du kommer närmast från Telia, vilka likheter ser du mellan företagen?

– Telia har annan typ av teknikbas som är svårare att förstå. Inom bygg kan man åka ut till ett projekt och se vad som produceras, medan ettor och nollor är mycket mer svårfångat. Men om man tittar på bolagens struktur, och hur de arbetar, så är de superlika, med en central enhet och decentraliserade delar.

Vad tar du med dig från den digitala världen?

– På Telia pratade vi mycket om vårt eget negativa klimatavtryck men också den positiva effekt som skapas när andra branscher nyttjar den digitala tekniken, till exempel genom Internet of Things. Det finns väldigt mycket för byggbranschen att hämta hem inom digitalisering när det gäller att skapa hållbara processer och lärande över tid. Det digitala, och inte minst ägarskapet av data, kommer vara superviktigt för framtiden.

Något konkret exempel?

– Mycket av effektiviteten inom bygg handlar om att göra rätt från början. Att bygga fel och måsta ändra är det största tänkbara resursslöseriet. Men alla kunder är inte duktiga på att tolka en skiss och förstå vad de köper. Genom att till exempel bygga en 3D-modell av ett projekt, där kunden kan kliva in med 3D-glasögon, skapas förutsättningar för både kundnöjdhet och att det blir rätt från början.

Vilka andra branscher inspirerar dig?

– Framför allt bolag som agerar på flera plan, som ställer om i alla avseenden och ifrån nya affärsmodeller. Där finns mycket att lära. Och det är alltid spännande att titta på företag som kommer in i en ny bransch från en helt annan vinkel. När mjukvaruutvecklare gör en bil blir det en Tesla, eller ta Northvolt som vuxit från ingenting på väldigt kort tid för att de hittat ett behov på marknaden.

Vilka är dina främsta professionella styrkor?

– Jag går i gång på att se helheten, peka ut riktningen och bygga organisationer och strukturer men tycker det är tråkigt att förvalta. Jag är glad att det finns andra som är bra på det, vi behövs alla!

Fakta Sara Gorton

Ålder: 47 år.
Bor: I lägenhet i Täby.
Familj: Två barn, 17 och 15 år, och två katter.
Bakgrund: Civilingenjör inom kemiteknik, KTH. Har jobbat i ledande positioner inom miljö och hållbarhet för bland annat Wallenius- och Soya-koncernen, NCC och Telia.
Fritidsintressen: Löpning och styrketräning, skidåkning, god mat (både laga och äta), upptäcka nya platser, umgås med familj och vänner och massa mer.
Dold talang: Stickar allt från halsdukar och mössor till koftor och tröjor.
Aktuell: Ny hållbarhetschef för Skanska Sverige.

Senast uppdaterad: 2022-03-03