Sörens uppfinning räddar liv

Sören Carlsson, utvecklingsledare i trafiksäkerhet på Skanska, har tagit fram en produkt som ökar säkerheten för de som arbetar på våra vägar. Idag passar den bra vid beläggningsarbeten men i framtiden kan den komma att användas på olika typer av arbetsfordon.

1 av 4 Sören Carlsson är hjärnan bakom uppfinningen som hjälper vägarbetarna att ”trycka bort” trafiken.
2 av 4 Att något så enkelt kan göra så mycket nytta! Pilen sitter dessutom i ganska hög höjd vilket gör den lätt att upptäcka för både privatbilister och yrkeschaufförer.
3 av 4 Tack vare den blinkande pilen håller bilisterna när hastigheten och håller bättre avstånd när de passerar.
4 av 4 Magnus Elfström, Jan Olov Andersson, Sören Carlsson och Per Arne Pehrson är gruppen som är delaktiga i provkörningen av vägbreddaren.

Det är sommar och Sverige har i dessa trakter inte sett regn på länge. Värmland bjuder även denna dag på strålande sol, klarblå himmel och riktigt perfekt väder för alla soldyrkare. Längs väg 26, mellan Kristinehamn och Storfors, pågår asfaltläggning för fullt. Det som är annorlunda mot vanligt är Sörens uppfinning som fästs på skriden (asfaltläggarens främre del).

– Det här är prototypen som nu testkörs och sedan utvärderas i ett samarbete med det här arbetsgänget, säger Sören.

Det handlar om en pinne med blinkade pil

– Nu har vi provkört Sörens uppfinning i ungefär en månad och vi är nöjda. Det är några småsaker som ska justeras, men så är det ju alltid med prototyper säger Jan Olov Andersson, produktionschef på Skanska tillsammans med Per Arne Pehrson, projektansvarig.

Uppfinningen är egentligen inget märkvärdigt, enligt Sören själv. Det handlar om en pinne med en blinkande pil som ”trycker bort” den passerande trafiken från vägarbetarna. En stålkonstruktion med en ljustavla. Och det är tydligt vilken effekt den enkla, men ack så smarta, lösningen gör för tempot. När bilkön rullar förbi går det inte snabbare än 20 kilometer i timmen. Den blinkande pilen syns tydligt för chaufförerna, oavsett om de sitter i en liten personbil eller i en lastbil.

– Förr stängde man av vägarna med sidomarkeringsskärmar, men nu när det är krav på lotsbil kommer också trafiken närmre våra anställda. Den här funktionen är utskjutbar vilket bidrar till sänkt hastighet, säger Per Arne Pehrson.

– Jag har sett hur arbetsmiljön kan ställa till det. Ett felsteg kan få ödesdigra konsekvenser. Jag ville hitta något som höjde säkerheten för de som arbetar på vägarbeten, det är mitt fokus. Att Skanska nappar på mina idéer visar bara att det är ett professionellt företag som brinner för sina anställdas säkerhet, säger Sören.

Tillgänglig för alla i branschen

Säkerhetsarbete är viktigt för Skanska, därför togs Sörens idé emot med öppen famn.

– Det är vår uppfinning, men den kommer att finnas tillgänglig för alla i branschen från och med nästa säsong, säger Sören.

Han har lång erfarenhet av säkerhet efter 27 år på Trafikverket. De senaste två åren är han anställd på Skanska för att utveckla just den här typen av idéer.

– Skanska och SBUF har gemensamt finansierat utvecklingen och på så sätt kunnat ta fram en branschprodukt för en bättre arbetsmiljö som är tillgänglig för alla. Säkerhetsarbetet är oerhört viktigt för oss, säger Magnus Elfström, utvecklingschef.

Framtida planer för "stålarmen"

I framtiden är planen att den lättillgängliga stålarmen ska drivas med elmotor, allt för att personalen inte ska behöva vistas för nära trafiken.

– Det är ett mer uppskruvat och stressigt tempo på vägarna nu. Den här blinkande pilen kommer upp i bra höjd för lastbilschaufförer och det påverkar dem att hålla bättre avstånd från våra medarbetare. Dessutom är det tack vare det enkla metallfästet lätt att byta sida så att pilen alltid är längst ut mot trafiken, säger Jan Olov.

Efter att prototypen testats färdigt lovar Sören att han kommer att hitta lösningar på de åsikter som kommer fram.

– Det gör jag tillsammans med ett säkerhetsintresserat gäng. Jag har många idéer i skallen, vi får se vad som kommer härnäst, avslutar Sören.

Senast uppdaterad: 2018-09-03