Som snickarlärling får Mia utlopp för kreativiteten

Hon hade fast jobb inom vården när hon såg annonsen om att bli snickare utan förkunskaper. Nu har Mia Hasse säkrat drömjobbet, och stöttar andra kvinnliga yrkesmedarbetare i Skanskas uppskattade nätverk AKS-Y.

”Det är den bästa branschen jag varit i och jag ångrar inte mitt val en sekund”, säger Mia Hasse som gick från ett jobb inom vården till att bli snickarlärling.

Mia Hasse arbetade inom socialpsykiatrin och trivdes ganska bra. Hon gillade att jobba med människor, men det var ändå något som fattades.
– Jag är en person som brinner för det kreativa och jag kände att jag ville använda min kreativitet även på jobbet.
Någonstans i bakhuvudet fanns drömmen om att bli snickare, eller träarbetare som det också kallas i branschen, och plötsligt var den där – annonsen från Skanska.
– Det handlade om ett lärlingsprogram för kvinnor där du får utbilda dig till träarbetare utan särskilda förkunskaper. Jag sökte direkt och det har känts helt rätt sedan den dagen.

Blå hjälmen på

Nu jobbar Mia som lärling på bygget av en konceptförskola i Hyllinge i Skåne. Hon började utbildningen 2021 och är färdig snickare 2024. Då får hon byta den röda hjälmen mot den blå som alla yrkesmedarbetare på Skanska bär.
– Det bästa med jobbet är att jag får utlopp för min kreativa sida samtidigt som jag får vara social. Jag älskar att bygga upp väggar och se hur ett rum växer fram, men uppskattar också gemenskapen med kollegorna. Det är glädjen på arbetsplatsen som gör det extra roligt att gå till jobbet.

Enda kvinnan på arbetsplatsen

På sin arbetsplats är Mia den enda kvinnan och så ser det ut i många byggprojekt. Bara 3,3 procent av alla yrkesmedarbetare på Skanska är kvinnor. I byggbranschen i stort ligger den siffran runt 2 procent. Därför finns det ett särskilt nätverk för kvinnliga yrkesmedarbetare, AKS-Y, som Mia är gruppledare för.
– Nätverket finns som ett stöd för att stärka oss kvinnor i branschen. Vi lyfter områden som det finns behov av att förbättra. Samtidigt ges möjlighet till erfarenhetsutbyte, skapa kontakter, stötta varandra och att utvecklas tillsammans, säger Mia.

Får energi av träffarna

Några av de frågor nätverket jobbat med under åren är separata omklädningsrum i byggbodarna, arbetskläder i anpassade storlekar och varselkläder för gravida. Vid de årliga nätverksträffarna kommer kvinnliga betonggjutare, asfaltläggare och träarbetare från hela landet för en välbehövlig ”energiboost”.
– Det är många som säger att de får ny energi efter en träff. Gemenskapen blir som en extra trygghet i det dagliga arbetet.

Varför är det viktigt med fler kvinnor till byggbranschen?
– Många tycker att det blir roligare att jobba när det är både män och kvinnor på arbetsplatsen. Det blir ett trevligare klimat och vi bidrar med olika perspektiv.

Hur kan du vara en förebild för andra?
– Om folk ser att det finns kvinnliga träarbetare kanske fler vill söka sig till branschen. Det finns fortfarande fördomar om att jobbet är för tungt, men utvecklingen går framåt. Det finns jättebra hjälpmedel i dag. Vi jobbar i lag och hjälps åt.

Vad uppskattar du med Skanska som arbetsgivare?
– Företagets värderingar och uppförandekod som vi jobbar väldigt mycket med. Det handlar om en grundsyn där alla är lika mycket värda och har rätt att göra sin röst hörd.

När känner du dig stolt på jobbet?
– Jag blir stolt när jag är med och bidrar till ett större syfte som påverkar fler än mig själv. När jag går in i en färdig byggnad och vet hur mycket jobb, utmaningar, arbetsglädje och ansvar som ligger bakom dessa projekt.

Senast uppdaterad: 2023-03-03