c

Skog i Afrika tack vare svensk bussdepå

Lagom till skolstarten i augusti öppnar den nya, toppmoderna bussdepån i Charlottendal i Gustavsberg utanför Stockholm, ett Skanskabygge från början till slut. Mot alla odds och med hjälp av skogsplantering i Afrika har man lyckats göra anläggningen grön.

Med bara dagar kvar till överlämningen går betongarbetaren Pelle Strömgren från Hus Stockholm Syd omkring och finputsar detaljer i den låga muren runt den nya bussdepån. Han har jobbat här ute i nästan två år och har verkligen trivts.

– Dels är det ett otroligt bra och trevligt gäng här, inklusive kunderna, dels älskar jag naturen, den friska luften och tystnaden här ute. Sådant är det ont om när man jobbar inne i stan, konstaterar han.

Dessutom är det bara en kort ridtur härifrån till Velamsund, där Pelle Strömgren ägnat över 20 år åt hästhoppning.

– Vi var sex-sju betongare här förut, som bland annat göt bottenplattorna till de fem husen, men nu är det bara jag kvar.

Sågtandat tak

Projektingenjören Erik Kyhlberg, även han från Hus Stockholm Syd, visar runt i de än så länge tomma och rena tvätt- och verkstadshallarna. Med bland annat en unik takplattform, för underhåll av takutrustning. Och ett ovanligt vackert, sågtandat tak.

– Det anspelar på Gustavsbergs klassiska porslinsfabrik en bit härifrån, som har ett tak i samma stil.

Även fasaden är elegant, med dyrbart danskt tegel som klövs mitt itu för att sänka kostnaderna. Terminalens läge, dold bakom en lång mur av köplador, gör dock att få kommer att få se den.

Ville bygga garage

Miljöarbetet i Charlottendal var dock av det svårare slaget. Det är visserligen bra för miljön att resa kollektivt, men bussdepåer är för den skull inga särskilt miljövänliga ställen. Det går åt en hel del kemikalier och den miljödiesel som tankas består till största delen av fossila bränslen.

– Och det är omöjligt att nå mål för energiförbrukning i verkstäder och tvätthallar, där dörrarna öppnas och stängs hela tiden och alla bussar tvättas varje dag, exemplifierar produktionschefen Peter Wallström.

Dessutom går det åt mycket energi för att värma bussar som stått utomhus hela natten tills chaufförerna ska börja arbeta.

– Vi föreslog att SL skulle bygga ett garage åt de 140 bussarna i stället, vilket hade blivit runt 60 miljoner dyrare, men hade lönat sig på sikt, enligt de livscykelanalyser vi gjorde, konstaterar Erik Kyhlberg.

Skog i Zimbabwe

Skanska genomförde i samarbete med kunden SL ändå en lång rad miljöinsatser i Charlottendal. Allt från sedumtak till ett avancerat reningsverk, med fettavskiljning i ett första steg och partikelrening i ett andra.

– Över 90 procent av vattnet ska återanvändas här på plats, berättar installationssamordnaren Rolf Lindborg.

Men längre än till ljusgrönt på Skanskas Gröna Karta nådde ändå inte projektet. Därför beslöt sig Skanska för att klimatkompensera ur egen kassa.

– Vi ska plantera träd på 47 000 kvadratmeter i Zimbabwe, en lika stor yta som depån, berättar Erik Kyhlberg. 

Text: Anders Wikberg / Foto: Peter Nordahl

Senast uppdaterad: 2016-10-01

Rekommenderad läsning