Under komplexa byggprojekt är det inte säkert att det finns färdiga tekniska lösningar till allt. Ibland behöver en maskinkonstruktör ta fram anordningar som är helt unika för platsen. Pertti Johansson har jobbat på Skanska Teknik sedan 1984 och skapat många speciallösningar genom åren. När Hong Kongs tunnelbana skulle repareras var han med och tog fram betongsprutarrobotar som kunde jobba i de trånga gångarna. Han har också ritat på mekaniken till operahusen i Hannover, Oslo och Göteborg.
– Om Skanska får i uppdrag att bygga en öppningsbar bro kan vi på maskinteknik kallas in för att skapa konstruktionen som lyfter bron. Vi beräknar, tar fram ritningar, analyserar risker och kan även vara med och utbilda operatörerna som sen ska köra bron, berättar Pertti som bland annat jobbat med Hisingsbron i Göteborg.
Inget liknande i världen
Perttis senaste uppdrag är kanske hans tyngsta hittills, bokstavligt talat. Det handlar om två avbördningsluckor som ska förhindra framtida översvämningar och säkra dricksvattnet för två miljoner stockholmare. Luckorna väger 85 ton styck och är 35 respektive 38 meter långa, 7,3 meter höga och 1,5 meter tjocka. Och det finns inget liknande någon annanstans i världen.
– När Skanska fick uppdraget att bygga om Slussen började vi direkt leta efter befintliga lösningar, men insåg snabbt att det inte fanns några luckor i storstadsmiljö som uppfyllde kraven.
Pertti och hans kollegor började därför rita på ett eget tekniskt förslag som skulle klara både vattenkapacitet och miljökrav, men även de estetiska krav som Stockholms stad satt upp.
– Vi gjorde extremt mycket beräkningar och skapade olika simuleringar, både i datamiljö och genom modellförsök. Vi byggde till exempel en lucka i skala 1:20 och testade den i Vattenfalls laboratorium i Älvkarleby för att se hur vatten flödar ur olika vinklar.
Förhindrar miljökatastrof
Avbördningsluckorna tillverkas i rostfritt stål av ett företag i Sölvesborg och transporteras sjövägen till Stockholm. Den ena luckan är redo att monteras under 2021, medan den andra fortfarande är under produktion. När båda luckorna är i full drift 2024 beräknas kapaciteten för att släppa ut vatten öka från 285 kubik till 1 400 kubik i sekunden.
– Saltsjön kommer att stiga i och med klimatförändringarna. Utan luckorna riskerar vi översvämningar likt de vi hade 1999-2001 då vatten höll på att tränga ner i tunnelbanan.
Det finns också risk för att saltvatten kommer in i Mälaren och förstör dricksvattnet i Stockholm, vilket vore en miljökatastrof utan dess like. Det kan vi förhindra genom att i stället stänga luckorna, förklarar Pertti.
Vad gör den här konstruktionen speciell?
– Vi har bland annat sett till att vi kan styra luckornas storlek och reglera dem utan synlig mekanik. Dessutom har de en utbytbar del. Om 50 år måste luckorna höjas med runt 60 centimeter och då kan man enkelt skruva loss krönen, i stället för att behöva skära och svetsa.
Vad har varit roligast med projektet?
– Att vara med under hela processen och sedan få se luckorna i verkligheten. Det är som julafton för en maskiningenjör!
Vad är du mest stolt över?
– Att vi på Skanska sällar oss till gräddan av svensk ingenjörskompetens genom det här projektet. De enda som byggt något liknande i Sverige är ju Nils Ericson och Christoffer Polhem som står bakom de tidigare slusskonstruktionerna. Jag kommer aldrig att få vara med om något liknande under min livstid.