Skanskas egen ”Polhem” löser vattennivåerna i Slussen

Han har konstruerat unika robotar till Hong Kongs tunnelbana. Nu ser Skanskas Pertti Johansson till att stockholmarna får färskt vatten i 100 år till.

avbördningslucka hänger i luften över vattnet
1 av 2 I slutet av augusti anlände den första avbördningsluckan till Stockholm. Den 85 ton tunga konstruktionen ska monteras i den södra kanalen i Slussen under 2021.
Pettri Johansson
2 av 2 Pertti Johansson har jobbat på Skanska Teknik sedan 1984 och gjort allt från att skapa robotar för Hong Kongs tunnelbana till att rita på mekaniken i flera operahus.

Under komplexa byggprojekt är det inte säkert att det finns färdiga tekniska lösningar till allt. Ibland behöver en maskinkonstruktör ta fram anordningar som är helt unika för platsen. Pertti Johansson har jobbat på Skanska Teknik sedan 1984 och skapat många speciallösningar genom åren. När Hong Kongs tunnelbana skulle repareras var han med och tog fram betongsprutarrobotar som kunde jobba i de trånga gångarna. Han har också ritat på mekaniken till operahusen i Hannover, Oslo och Göteborg.

– Om Skanska får i uppdrag att bygga en öppningsbar bro kan vi på maskinteknik kallas in för att skapa konstruktionen som lyfter bron. Vi beräknar, tar fram ritningar, analyserar risker och kan även vara med och utbilda operatörerna som sen ska köra bron, berättar Pertti som bland annat jobbat med Hisingsbron i Göteborg.

Inget liknande i världen

Perttis senaste uppdrag är kanske hans tyngsta hittills, bokstavligt talat. Det handlar om två avbördningsluckor som ska förhindra framtida översvämningar och säkra dricksvattnet för två miljoner stockholmare. Luckorna väger 85 ton styck och är 35 respektive 38 meter långa, 7,3 meter höga och 1,5 meter tjocka. Och det finns inget liknande någon annanstans i världen.

– När Skanska fick uppdraget att bygga om Slussen började vi direkt leta efter befintliga lösningar, men insåg snabbt att det inte fanns några luckor i storstadsmiljö som uppfyllde kraven.

Pertti och hans kollegor började därför rita på ett eget tekniskt förslag som skulle klara både vattenkapacitet och miljökrav, men även de estetiska krav som Stockholms stad satt upp.

– Vi gjorde extremt mycket beräkningar och skapade olika simuleringar, både i datamiljö och genom modellförsök. Vi byggde till exempel en lucka i skala 1:20 och testade den i Vattenfalls laboratorium i Älvkarleby för att se hur vatten flödar ur olika vinklar.

Förhindrar miljökatastrof

Avbördningsluckorna tillverkas i rostfritt stål av ett företag i Sölvesborg och transporteras sjövägen till Stockholm. Den ena luckan är redo att monteras under 2021, medan den andra fortfarande är under produktion. När båda luckorna är i full drift 2024 beräknas kapaciteten för att släppa ut vatten öka från 285 kubik till 1 400 kubik i sekunden.

– Saltsjön kommer att stiga i och med klimatförändringarna. Utan luckorna riskerar vi översvämningar likt de vi hade 1999-2001 då vatten höll på att tränga ner i tunnelbanan.

Det finns också risk för att saltvatten kommer in i Mälaren och förstör dricksvattnet i Stockholm, vilket vore en miljökatastrof utan dess like. Det kan vi förhindra genom att i stället stänga luckorna, förklarar Pertti.

Vad gör den här konstruktionen speciell?

– Vi har bland annat sett till att vi kan styra luckornas storlek och reglera dem utan synlig mekanik. Dessutom har de en utbytbar del. Om 50 år måste luckorna höjas med runt 60 centimeter och då kan man enkelt skruva loss krönen, i stället för att behöva skära och svetsa.

Vad har varit roligast med projektet?

– Att vara med under hela processen och sedan få se luckorna i verkligheten. Det är som julafton för en maskiningenjör!

Vad är du mest stolt över?

– Att vi på Skanska sällar oss till gräddan av svensk ingenjörskompetens genom det här projektet. De enda som byggt något liknande i Sverige är ju Nils Ericson och Christoffer Polhem som står bakom de tidigare slusskonstruktionerna. Jag kommer aldrig att få vara med om något liknande under min livstid.

Fakta om avbördningsluckorna

Längd: 35 respektive 38 meter
Höjd: 7,3 meter
Vikt: 85 ton
Material: Luckorna tillverkas i rostfritt stål i kvaliteten Duplex.
Yta: De delar av luckorna som är under vatten är slipade till en yta som motverkar korrosion och algpåväxt. De synliga luckkrönen är blanka.
Hållbarhet: Cirka 100 år
Montering: Första luckan monteras i den södra avbördningskanalen under hösten 2021 och den andra i kanalen närmast Gamla Stan under 2023. Avbördningen beräknas vara i full drift 2024.
Källa: Stockholms stad

Senast uppdaterad: 2023-11-20