Skanska tar initiativ för innovation inom fastighetsteknologi

Nu lanserar Skanska tillsammans med PropTech Sweden ett mästerskap inom innovation, PropTech Championship. Målet är att hitta lösningar som kan förändra världen.

Henrik Ahnström, Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling Norden och Roger Tofft på PropTech Sweden.

Syftet är att skapa en ny plattform för innovation för att släppa fram de mest relevanta och smarta lösningarna inom PropTech (Property Technology). Vinnaren får ett innovationskontrakt med Skanska, som innebär att de får designa, implementera och skala sin lösning - och chansen att synas i världen.

– Vi letar efter nya lösningar på de problem som vi ser idag, kopplat till bland annat klimatet och nya behov för framtidens kontor. Det kommer att krävas nya tankesätt och vi måste ta större kliv, göra mer och bättre. Jag är övertygad om att vi måste samarbeta mer, stora och små bolag, och skapa bra grejer ihop, vi kan komplettera varandra, säger Henrik Ahnström, innovationsdirektör på Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling Norden.

Äran och ett globalt nätverk

Ansökan är öppen fram till första veckan i januari och det går att ansöka till kategorierna smarta byggnader, framtidens kontor, CO2-neutralitet och ”wild card”. I ett mästerskapsslutspel med kvarts- och semifinaler får deltagarna sedan pitcha digitalt inför en jury bestående av representanter från Skanska och experter från fastighets- och PropTech-branschen. Under finalen, som hålls första veckan i februari 2022, kommer de fyra bästa bidragen (en från varje kategori) få pitcha en timme var för juryn i Stockholm.

– Det är inte bara ära man vinner här, utan vi kommer att sätta oss ner med vinnaren och jobba tight ihop i ett projekt. Är man ett litet bolag och rullar ut sin idé i Skanska och det fungerar, då har Skanska ett globalt nätverk och plattform, så de kan få en skjuts och synas i hela världen, säger Henrik Ahnström.

Vinsten är något som Roger Tofft, vd och grundare av PropTech Sweden, också lyfter fram som unikt med tävlingen:

– Tävlingen leder till en hands on-affär, ett kontrakt med Skanska. Intresset för mästerskapet har redan varit extraordinärt. Så det här kommer definitivt att bevakas på en internationell nivå och sätta vinnaren och finalisterna på kartan, och förhoppningsvis göra konkret skillnad i världen, säger han.

Samarbete med stor potential

Samarbetet med PropTech Sweden ser Henrik Ahnström som mycket värdefullt. Inte minst deras stora nätverk, som underlättar för Skanska att komma i kontakt med intressanta bolag.

– PropTech Sweden samlar jättemånga, fina svenska proptechbolag och jag vet att det är många investerare som ser potential i bolagen. Varje gång som jag är på ett event med PropTech Sweden möter jag företag som jag inte kände till att de fanns, med en mångfald av spännande idéer. Jag ser själv en stor potential inom dessa företag. De har möjlighet att skapa en bättre framtid och kan hjälpa oss på Skanska i vårt mål att skapa ett bättre samhälle, säger han.

Fredrik Westman är medgrundare av Sensative AB, ett av bolagen som är aktiva medlemmar i PropTech Sweden. Han välkomnar tävlingen.

– Det här är ett jättebra initiativ, Sensative startades efter en öppen innovationstävling med ett liknande koncept som detta. Öppen innovation är det bästa sättet att utveckla nya produkter och tjänster och det är modigt av Skanska att pusha sig själva genom att öppna för nya typer av samarbeten. Jag hoppas att det är fler som vågar följa efter Skanskas initiativ, säger han.

En lösning som gör skillnad i världen

Så vad ska man då satsa på för att vinna? Skanskas Henrik Ahnström berättar att juryn kommer att leta efter pitchar som känns genuina.

– Det viktigaste är att vara sig själv och att vara passionerad, att du tror på din lösning. Sedan gäller det att inte bara berätta vad din lösning gör – utan också varför den är bra. Säg inte det du tror att jag vill höra, utan det du tycker jag behöver höra, det du ser som viktigt för vårt samhälle och marknad. Det är det vi letar efter. Var med och pitcha – och var med och gör skillnad, säger han.

”Vinsten är en hands on-affär, ett kontrakt med Skanska. Intresset för mästerskapet har redan varit extraordinärt, så det här kommer definitivt att bevakas på en internationell nivå och sätta vinnaren och finalisterna på kartan – och, hoppas jag, göra konkret skillnad i världen", säger Roger Toft, grundare av PropTech Sweden.

Tveka inte! Läs mer och ansök direkt på: https://proptechchampionship.proptechsweden.org

Senast uppdaterad: 2021-12-22