Skanska inleder samarbete med Samhall

Som ett led i Skanskas arbete med social hållbarhet och inkludering av människor med olika bakgrund har ett samarbete startat med Samhall för att bereda möjlighet för personer med funktionsnedsättningar att verka inom byggbranschen. Första konkreta resultatet av samarbetet är projektet Färgskrapan i Sollentuna där Samhall kommer att vara verksamma med bodstädning och andra enklare arbeten på projektet.

Skanska i avtal med Samhall. Göran Olinder, Samhall och Jonas Ande, Skanska.

- Det här är ett samarbete som passar bra in i vårt sätt att se på socialt arbete. Vi ser goda möjligheter för funktionshindrade att kunna bidra på våra arbetsplatser. Det rör sig inte om kärnuppgifter i byggprojekt utan om nödvändiga kringuppgifter såsom städning, avfallssortering, materielleveranser med mera, säger Jonas Ande, förhandlingschef, Skanska Sverige AB.

Samarbetet är ett resultat av diskussioner som under en längre tid där Samhall ständigt söker nya möjligheter att slussa ut funktionsnedsatta i arbetslivet. Skanska såg tidigt att det finns goda möjligheter att matcha Samhalls anställda till lämpliga tjänster.

- Med en verksamhet med bemannade lösningar är Samhall med och konkurrerar fullt ut med andra leverantörer. Samhalls arbetsuppgifter finner vi dessutom i arbetsområden där det är en utmaning att söka leverantörer som lever upp till våra etiska krav, här kan vi känna oss trygga om vi anlitar Samhall, säger Jonas Ande.

Tanken är att samhall ska vara med tidigt i processen när nya projekt startas för att definiera arbetsuppgifter där de kan vara med och konkurrera. Först ut är alltså byggprojektet Färgskrapan i Sollentuna och andra tänkbara projekt som kan bli aktuella i närtid är Stockholm New i Hammarby Sjöstad och Täby Park.

-  Vi har haft bra stöd från Byggnads och ser alla möjligheter till att detta är ett samarbete som kommer att kunna utvecklas vidare, säger Jonas Ande.

Samhall ser stora möjligheter med samarbetet:

- Samarbetet med Skanska är betydelsefullt av flera anledningar. Affären betyder att vi stärker vår närvaro inom byggsektorn tillsammans med ett av världens största byggföretag och breddar samtidigt utbudet för våra medarbetare. Förhoppningen är att detta ska leda till att fler branscher och företag följer Skanskas exempel och öppnar upp sin verksamhet för medarbetare med funktionsnedsättning, säger Göran Olinder, affärsområdesdirektör på Samhall AB.

Senast uppdaterad: 2018-06-01