c

Skanska i Visby – experter på kajrenovering

Lång erfarenhet och gedigen kunskap av arbeten i gränslandet mellan land och hav har gjort Skanska i Visby till specialist på renovering av pirer och kajer – och hamnjobben tycks inte ta slut. Det finns många gamla, slitna kajer på ön.

Killarna har mycket att lära av Arne Gahnström, som har mer än 45 års erfarenhet av jobbet!

Vi vinner varenda upphandling, säger projektchef Per Vinberg med glimten i ögat. I år har vi två olika hamnprojekt: Lanthamnskajen i Klintehamn och Cementpiren i Slite.

Upphandlingen i Klintehamn, där Region Gotland är uppdragsgivare, vann Skanska i konkurrens med två andra svenska anbud och ett baltiskt företag.

Upphandlingen i Slite tackade Vinberg först nej till på grund av tidsbrist, men då flyttade uppdragsgivaren Cementa fram anbudstiden för att Skanska skulle kunna vara med. Vad är ert vinnande koncept?

– Oj. Vi vinner på de mjuka parametrarna. Det är människorna i teamet som gör att vi tar hem upphandlingarna. Grabbarna är erfarna och intresserade av de kluriga utmaningar som det innebär att arbeta under havsytan. De gör ett bra jobb och vi får goda referenser, säger Vinberg.

Sparar dyra dyktimmar

Först ut det här året var Lanthamnskajen. Den var sliten och gammal, vissa delar till och med från 1930-talet, så den var i stort behov av renovering.

– Vi sätter ny stålspont i havsbotten utanför den befintliga kajen, och sedan gjuter vi betong kring den övre delen av varje stålspont cirka en meter ner under vattenytan. Vid ytan är nämligen vattnet så syrerikt att stålet rostar om det inte finns betong som korrosionsskydd, förklarar Vinberg och fortsätter:

– Vi har utvecklat en teknik för att gjuta krönbalken på plats. Det gör att vi inte behöver gå ner och arbeta under vattenytan, vilket besparar oss dyra dykartimmar.

Med den här så kallade formtekniken behöver man bara arbeta något under vattenytan, så betongarbetarna kan själva utföra nästan alla moment från en flotte. Men det är kanske inte så bara att guppa runt på en liten flotte och gjuta betong, särskilt inte i januari när kulingen friskar i från sydväst och vågorna går meterhöga.

Snart 50 års erfarenhet

– Det kan bli lite kyligt, säger Arne Gahnström lakoniskt. Han är 63 år och har arbetat som betongarbetare på Skanska sedan 1969. Nej, det är inget tryckfel. 1969. Han var en erfaren betongarbetare redan när han var med och byggde Visby Hamn i början av 1980-talet.

– Jag började på Skanska 40 år senare, 2009, inflikar kollegan Kristian Björklund, 25, som började som betongarbetarlärling direkt efter gymnasiet.

– Och det är därför som Kristian får göra allt som är tungt, säger Arne och skrattar.

De är klara med första hälften av jobbet i Klintehamn. Under hösten måste kajen vara i bruk för spannmåls-
transporter, och renoveringen återupptas först i januari 2016. I mellantiden jobbar de med en liknande renovering av Cementpiren i Slite.

– Jobbet i Slite är roligare, tycker Kristian. Man får tänka mer själv, hitta på lite eget... I Klintehamn är det mest samma sak varje vecka, det blir rutin.

Sjösjuk på flotten

I dag skulle de ha spolat stålsponten ren från sjögräs, men det var för mycket sjö – alltså höga vågor – och därmed var det inte tillräckligt säkert att arbeta från flotten, så de fick vara kvar på land och skära armering i stället.

– Annars är vi nog 90 procent av tiden på flotten, säger Kristian, men i fredags var det första gången jag blev sjösjuk.

– Ja, du blev lite blek när du satt där och svetsade armering, säger Arne, men det är inte konstigt. Man är så fokuserad på det man gör och så gungar det upp och ner. Industrihamnen i Slite är annars ganska vindskyddad, Klintehamn var värre.

Joakim Wahlström, produktionschef, föredrar tvärtom Klintehamn framför Slite, i alla fall just nu, med tanke på det initiala planeringsarbetet som är helt väderberoende.

– När vi väl får rull på en kajrenovering så flyter det på ganska bra, säger han. Det är ju ett cykliskt arbete, där vi sätter 100 spont på 100 meter. Vi hann göra 115 meter på kajen i Klintehamn fram till semestern. Nu har vi precis flyttat hela cirkusen till Slite och startar upp på nytt.

Fendrar för 40 miljoner

Renoveringen av Cementpiren i Slite omfattar totalt 100 meter i ett första skede, men uppdragsgivaren Cementa har fler kajer i samma hamn.

– Vi hoppas kunna räkna hem ytterligare 150 meter, som vi vet att de ska göra nästa år, säger Wahlström.

Men det är inte det enda hamnjobb som Skanska på Gotland har i sin pipeline.

– I går lämnade vi in ett anbud till Region Gotland om att byta fendrar i två färjelägen.

Fendrar? Som hänger från kajkanten?

– Ja, sådana där ”putt-ifrån-påsar”, säger Vinberg och ler. Projektet är budgeterat till 40 miljoner kronor. Jag hoppas att vi tar det jobbet också.

Text: Inger Scharis / Foto: Roland Hejdström

Senast uppdaterad: 2016-01-07

Rekommenderad läsning