Säkert och smidigt lyft för Kulturhuset

Snabbt, effektivt och säkert – helikopterlyftet gav Kulturhuset en ny takhuv på 32,5 meters höjd. Den närliggande trafiken behövde bara stängas av i några få minuter.

1 av 2 Området är känsligt och utmanande att etablera kranar på, därför togs beslutet om ett helikopterlyft.
2 av 2 ”Om något hade gått fel, eller om arbetet skulle uppfattas som osäkert, hade lyftet avbrutits. Vi kompromissar aldrig med säkerheten” säger Benjamin Lindén

Strax efter kl 09.00 flög helikoptern in över det avspärrade området vid Kultur- och teaterhuset. 12 minuter senare var hela operationen klar och helikoptern lämnade området. Då var en hissmotor utbytt och den nya takhuven på plats.

På första parkett

Benjamin Lindén, arbetsledare för logistik och hjärnan bakom helikopterlyftet, befann sig uppe på taket under hela tiden.

– Visst var det spännande. Vad jag vet så lyfter Skanska med helikopter ungefär en gång vartannat år och Stockholms innerstad är ett speciellt område att verka i. Jag kände mig trygg med att vi gjort ett bra säkerhetsarbete och allt gick väldigt bra. Det enda som avvek från planen var att helikoptern blev några minuter sen, och fick flyga in från ett annat håll än planerat. Detta på grund av att annan flygtrafik befann sig i luften, säger Benjamin Lindén.

Omfattande säkerhetsarbete

Trafiken på Malmtorgsgatan, med på- och avfart från Centralbron, stängdes endast av under ett par minuter under helikopterns in- och utflygning. I övrigt var områdena Brunkebergs terrassen, Benny Fredrikssons torg, Beridarbanan samt Brunkebergstorg avstängda under hela tiden. Detta som en säkerhetsåtgärd, ifall någonting skulle blåsa ner från hög höjd.

– Vi hade 25 personer som höll vakt vid avspärrningarna, som respekterades av de allra flesta. Säkerhetsgenomgången för samtliga som deltog vid operationen har också varit omfattande, säger Benjamin Lindén.

Många på plats

Tio personer har varit kommunikationsansvariga, tillsammans med en sambandsperson från helikopterfirman.

– Den största utmaningen med ett helikopterlyft är att det är många människor inblandade. Vi var 30 personer totalt. Det gäller att alla vet vad som gäller. Vi hade flera säkerhetsgenomgångar inför lyftet. Informationen var kort, enkel och visuell och alla kände sig väl förberedda när det var dags, säger Benjamin Lindén.

Arbetet med att installera nya takhuvar till fläktrummen i Teaterhuset har fram tills nu skötts med en mobilkran. Den sista takhuven skulle monteras på Kulturhuset. Avståndet mellan mobilkranen och takhuven var cirka 55 meter, vilket var för långt för mobilkranen. Området, med Riksbanken och Sergels torg som närmaste grannar, är känsligt och utmanande att etablera kranar på. Därför togs beslutet om ett helikopterlyft.

Nyfikna åskådare

– Vi tog beslutet om ett helikopterlyft strax före julledigheterna. Det har varit snabba puckar med att hantera tillstånd och avspärrningar, säger Benjamin Lindén, som är nöjd med det lyckade lyftet.
För att helikoptern inte skulle behöva vara nere på marknivå ställdes allt material som skulle lyftas på Kulturhusets terrass. Den gamla hissmotorn från Teaterhuset lyftes till Kulturhusets terrass. Därefter lyftes den nya tillbaka till Teaterhuset. Till sist genomfördes ett montage av takhuven. En genomföring placerades och skruvades fast i ett hål, sedan placerades takhuven i genomföringen.

– Om något hade gått fel, eller om arbetet skulle uppfattas som osäkert, hade lyftet avbrutits. Vi kompromissar aldrig med säkerheten, säger Benjamin Lindén och berättar att intresset för helikopterlyftet var stort. Sergels torg fylldes av nyfikna åskådare.

Information om trafikstoppet gick ut till bilisterna via radions P4-kanal.

Senast uppdaterad: 2020-02-17