c

Oculus - En knutpunkt som lyfter

Det är en byggnad som saknar motstycke i New York - Oculus. Med sin rena vita stålkonstruktion står den i skarp kontrast till Manhattans höga, fyrkantiga skyskrapor, och de utsträckta vingarna ska föra tankarna till en fågel i flykt.

Det här nya landmärket – Oculus, mittpunkten i World Trade Center Transportation Hub – som delvis öppnar för allmänheten nu på torsdag, är en viktig milstolpe både för New York och Skanska, som har skapat Oculus av 11 500 ton stål och som – genom ett joint venture – bygger hela navet.

Invigningen av Oculus kommer att bli ett viktigt ögonblick för New York, när staden fortsätter återuppbyggnaden efter händelserna den 11 september 2001. Denna skulpturliknande byggnad förmedlar på samma gång fredlighet och uthållighet, styrkan i att resa sig efter att ha fallit.

– Vi visar världen att det går att komma tillbaka, och vara både starkare och bättre. Det går att inte att hålla USA tillbaka, säger Michael Campana, Skanskas projektledare.

Att läka såren vid Ground Zero

Oculus är designad av arkitekten Santiago Calatrava, och har en minimalistisk stil: vingarna får stöd av vita stålbalkar med glaspaneler emellan, allt samlat i en ellipsform. Insidan kan uppfattas som ännu mer spektakulär än utsidan, med en helt avskalad, katedralsliknande kärna som är nästan femtio meter hög och över hundra meter lång. Utmed hela Oculus ryggrad löper ett takfönster som kommer att öppnas den 11 september varje år för att hedra minnet av offren.

Kom hit för transporter, shopping eller nöjen

Oculus leder till mittpunkten i Transportation Hub, ett nedsänkt centrum som välkomnar allmänheten med ett marmorklätt entresolplan med samma luftiga känsla som på utsidan. När Transportation Hub är helt färdigbyggt förväntas över 250 000 pendlare varje dag och miljoner besökare årligen till det som kommer att vara både en reseknutpunkt, ett köpcentrum och turistmål.

Ett minnesmonument

Vissa besökare kommer för den förbättrade tillgången till 11 tunnelbanelinjer och pendeltågen Port Authority Trans-Hudson (PATH) till New Jersey, där de sistnämnda nås via en tågstation med fyra plattformar som Skanska delvis har byggt färdigt. En del kommer att besöka platsen för att äta, shoppa och roa sig i de många butiker som planeras för den nya byggnaden. Och ytterligare andra vill säkert njuta av Oculus häpnadsväckande arkitektur, och minnas vad som hände för nästan femton år sedan.

Vad syftet än är, kommer de att hitta ett Ground Zero där de fysiska såren i det närmaste är läkta.

Stolt arv

För Skanska är Transportation Hub det senaste bygget i vår över femtio år långa historia på platsen där World Trade Center ligger. Under 1960-talet hade Skanskas föregångare ett stort ansvar för att anlägga grunden till och resa stålbalkarna till tvillingtornen. Den ursprungliga slitsmuren används än i dag, och håller tillbaka vattnet i Hudsonfloden.

En samarbetspartner under svåra tider

År 1993 reparerade Skanska World Trade Center efter bilbomben på parkeringsdäcket under det norra tornet, och efter den 11 september var Skanska majoritetsägare i det joint venture som ansvarade för att röja upp bland rasmassorna. Under 2006 började Skanska bygga Dey Street Concourse för att koppla ihop World Trade Center Transportation Hub med den närliggande Fulton Street Transit Center, och 2009 började Skanska lägga grunden till Fulton Street Transit Center, och gjorde betydande förbättringar av de intilliggande tunnelbanestationerna. År 2011 fick Skanska i uppdrag av Port Authority of New York & New Jersey att tillverka och resa Oculus stålkonstruktion.

Arbetet med Transportation Hub fortsätter

Utöver att Skanska i dag färdigställer Transportation Hub på World Trade Center-området, ett uppdrag som Skanskas joint venture fick 2006, bygger bolaget också om St. Nicholas National Shrine, även det ritat av Calatrava.

Skanskas arbete med World Trade Center är en av de stoltaste stunderna under bolagets långa historia av att bygga för ett bättre New York.

Senast uppdaterad: 2016-03-03

Rekommenderad läsning