Lär känna varandra för en bättre arbetsmiljö

Om alla medarbetare bryr sig om varandra, då ökar säkerheten och trivseln på arbetsplatsen. Det budskapet vill Gustav Edstrand förmedla under Safety Week, både internt på Skanska och till andra som är nyfikna på Skanskas arbetsplatskultur.

”När vi lär känna varandra på riktigt ökar trivseln och säkerheten på arbetsplatsen, men också produktiviteten och kvaliteten”, säger Skanskas regionala hälsa- och säkerhetschef Gustav Edstrand.

När Gustav Edstrand, regional hälsa- och säkerhetschef, nyligen fick frågan av Tekniska Verken i Linköping att föreläsa om Skanskas arbetsmiljöarbete blev svaret ett självklart ja. Att dela med sig av sina kunskaper, lära sig nya saker och vara nyfiken på andra är ju precis vad det handlar om, och dessutom temat för årets globala säkerhetsvecka Safety Week.

– När jag började jobba med hälsa och säkerhet på Skanska 2016 blev jag involverad i IFE-programmet. Det som tilltalade mig var fokuset på individens ansvar, beteenden och engagemang. Tidigare handlade mycket av säkerhetsarbetet om hur arbetet ska utföras. Nu pratade vi i stället om varför vi gör på ett visst sätt. Hur våra val och vårt beteende påverkar alla andra på arbetsplatsen.

Ta med hjärtat till jobbet

IFE – Individ, Förebild, Engagemang – handlade om att bygga en arbetsplatskultur där man bryr sig om varandra. Även om programmet är avslutat i dag genomsyrar tankesättet fortfarande Skanskas hälsa- och säkerhetsarbete.

– Ju bättre vi känner våra kollegor desto större är sannolikheten att vi agerar på osäkra beteenden. När vi genuint bryr oss om varandra, då plockar vi bort det där skräpet på byggställningen som riskerar att falla i någons huvud, säger Gustav.

Med 20 år i byggbranschen och erfarenhet av många olika roller, från hantverkare till produktionschef, vet Gustav hur viktigt det är att ”ta med sig hjärtat till jobbet”.

– Det behöver inte vara särskilt svårt. Heja på alla, ställ frågor och våga vara personlig i samtalen kring fikabordet. När vi lär känna varandra på riktigt ökar trivseln och säkerheten, men också produktiviteten och kvaliteten, konstaterar Gustav och tar ett konkret exempel:

– Om jag känner målaren blir jag också rädd om dennes arbetsprestation. Då ställer inte jag mina smutsiga verktyg mot den vita nymålade väggen.

Hur ser du på årets Safety Week-tema om lärande och nyfikenhet?

– Jag ser nyfikenhet som en av nycklarna till en bättre arbetsmiljö. Om en kollega tycker annorlunda kan man antingen bli sur, eller så bemöter man det med nyfikenhet och frågar ”varför”. Kan vi bli mer nyfikna och få större förståelse för hur andra tänker, då har vi kommit långt.

Har du något råd som du vill dela med dig av?

– När jag började på Skanska 2013 sa min första projektchef ”knyt kontakter med fem personer på företaget som du är nyfiken på och vill lära dig mer av”. Det är ett av de bästa råden jag någonsin fått. Det nätverket är ovärderligt när du har frågor eller problem i vardagen.

Du delade med dig av dina kunskaper när du föreläste för Tekniska Verken, vad lärde du dig av dem?

– Även om vi verkar i olika branscher är vi mer lika än vi tror. Vi jobbar båda i riskfyllda miljöer där det är viktigt att vi skapar rätt förutsättningar och förbereder oss för att upptäcka och hantera risker och därmed skapa en säker arbetsplats.

Senast uppdaterad: 2023-04-21