c

Lägger asfalt norr om polcirkeln

När frågan kom om ett uppdrag hundra mil hemifrån trodde Skanskas asfaltlag att någon skojade. Nu lägger de 14 000 ton asfalt i Junosuando med ett mobilt asfaltverk som bästa verktyg.

Skanska Stora Maskin i Hälsingland har rest hundra mil för att lägga asfalt i Junosuando, som ligger norr om polcirkeln.
1 av 6 Skanskas asfaltlag Stora Maskin i Hälsingland har rest hundra mil för att lägga asfalt i Junosuando, som ligger norr om polcirkeln. Foto: Stefan Bäckman
Asfalt består av krossad sten och bindemedlet bitumen som hettas upp till 150 grader. Ofta innehåller massan stora delar av återvunnen asfalt.
2 av 6 Asfalt består av krossad sten och bindemedlet bitumen som hettas upp till 150 grader. Ofta innehåller massan också en del återvunnen asfalt. Foto: Stefan Bäckman
Till sin hjälp har asfaltarbetarna ett mobilt asfaltverk eftersom det är för långt till närmaste fasta verk.
3 av 6 Till sin hjälp har asfaltarbetarna ett mobilt asfaltverk eftersom det är för långt till närmaste fasta verk. Foto: Stefan Bäckman
Asfaltarbetarna på Stora Maskin Hälsingland har ett eget Instagram-konto där man kan följa arbetet – @skanska_asfalt.
4 av 6 Asfaltarbetarna på Stora Maskin Hälsingland har ett eget Instagram-konto där man kan följa arbetet – @skanska_asfalt. Foto: Stefan Bäckman
14 000 ton asfalt ska ut på en sträcka av nio kilometer, och läggas i fyra lager.
5 av 6 14 000 ton asfalt ska ut på en sträcka av nio kilometer, och läggas i fyra lager. Foto: Stefan Bäckman
Skanska har 27 asfaltverk från söder till norr, men också ett mobilt verk som används när det är för långt till det närmaste fasta verket.
6 av 6 Skanska har 27 asfaltverk från söder till norr, men också ett mobilt verk som används när det är för långt till det närmaste fasta verket. Foto: Stefan Bäckman

Mellan Junosuando och Masugnsbyn, på vägen mellan Pajala och Svappavaara, går stora delar av den tunga gruvtrafiken. Vägen var i dåligt skick efter alla tunga lastbilar som dundrat fram på sträckan, men för att kunna rusta upp asfalten behövdes hjälp utifrån.
–Vi jobbar i vanliga fall i trakterna runt Dalarna och Gävleborg. Ibland får vi uppdrag utanför vår region, men det är ovanligt att vi behöver resa hundra mil för att jobba, konstaterar Emil Jonsson arbetsledare på Skanskas asfaltlag Stora Maskin Hälsingland som är på plats med sex kollegor.

Får inte svalna

Skanska har 27 asfaltverk från söder till norr, men också ett mobilt verk som fick följa med till Junosuando, norr om polcirkeln. Den stora utmaningen med ett mobilt asfaltverk är att det inte går att lagra massan. Den 150 grader heta asfalten måste flyttas över till lastbilar och direkt läggas ut på vägen.
– I ett fast asfaltverk finns det fickor där man kan förvara den varma asfalten i upp till 24 timmar. Med ett mobilt verk blir jobbet betydligt mer intensivt. Om asfalten svalnar för mycket måste den bytas ut, berättar Emil.
14 000 ton asfalt ska läggas ut i höst på en nio kilometer lång sträcka. Därefter ska ytterligare 29 000 ton läggas ut 2022, totalt sett fyra lager för extra stabilitet. För miljöns skull innehåller massan upp till 40 procent återvunnen asfalt vilket gör att koldioxidutsläppen minskar.

Oväntat besök på vägen

Arbetslaget har jobbat ihop i tre år och blivit ett sammansvetsat team.
– Vi känner varandra utan och innan och är ibland mer som ett kompisgäng än arbetskamrater. Man kan nog säga att asfaltläggning är en livsstil, säger Emil och berättar att han på lunchen ibland åker före och lagar Korv Stroganoff eller pasta till kollegorna.
Gänget är vant att jobba i en miljö som är bullrig, smutsig och varm, men i Junosuando fick de oväntat besök.
– Vad jag vet är det första gången det har sprungit omkring renar på vägen när vi jobbar, säger Emil med ett skratt.

Vad är det bästa med jobbet?
– Det är fritt, man är utomhus hela tiden och jobbet är otroligt varierande. Vi är sällan på samma ställe.

Vad är det svåraste?
– Att hantera värmen. Innan ett jobb åker vi till mataffären och plockar ut drivor med vatten och Resorb som Skanska betalar. Det är direkt farligt att dricka för lite när man jobbar med asfalt.

 

Asfalt så funkar det

Ordet asfalt är en förkortning av ordet asfaltbetong. Asfalten består av krossad sten och bindemedlet bitumen. Dessa ingredienser blandas och hettas upp i ett asfaltverk. Den 150 grader varma asfalten transporteras sedan till läggarlaget som lägger ut den på vägen. Skanska har också tagit fram en Grön asfalt. Genom att producera asfalten i ett asfaltverk som drivs med fossilfritt bränsle, ersätta delar av bitumen med ett biobindemedel och använda en hög andel återvunnen asfalt kan beläggningens klimatpåverkan i vissa fall neutraliseras.

Skanskas asfaltlag Stora Maskin Hälsingland har ett eget Instagram-konto! Följ deras arbete på @skanska_asfalt

Senast uppdaterad: 2021-09-14