Katja vill få projekt och människor att växa

Hon bygger hotell i Kirunas nya centrum, vurmar för mörkgrönt byggande och för att värva fler kvinnor till byggbranschen. Katja Uusitalo Strömberg är projektchefen som bestigit Kebnekaise och nu ser fram emot att blicka ut över fjällen från 12:e våningen.

”Jag trivs med att jobba teambaserat, och vi har en jättebra grupp, men jag saknar tjejerna! Vi är för få kvinnor i hela byggbranschen i den nordligaste regionen” Säger Katja.

Uppför bergväggar, över glaciärer och partier av svårforcerade stenblock. Som 19-åring besteg Katja Uusitalo Strömberg Sveriges högsta berg. När hon tittade ut över Kebnekaisemassivet hade hon aldrig kunnat föreställa sig att hon många år senare skulle ansvara för ett stort hotellbygge i bergets anda.

Med utsikt över vidderna ska den 12 våningar höga hotellbyggnaden resa sig som ett landmärke i Kirunas nya stadskärna. Byggprojektet är en del i den historiska stadsflytten.

Kebnekaise som förebild

Hotellet, som byggs vid torget i nya centrum, ramar in stadshuset och är ihoplänkat med kulturhuset. Hotellbyggnaden kommer att ha 231 rum, konferensutrymmen, restaurang med bankettsal, gym, relax och en skybar.

Skanska uppför hotellet, som är sålt till LKAB med Scandic Hotels som operatör. Hotellet kommer att ersätta nuvarande hotell Scandic Ferrum, som försvinner på grund av gruvdriften.

– Det är ett spännande och tekniskt utmanande projekt, med en böljande sida och en taggig sida, säger Katja Uusitalo Strömberg, projektchef och byggherre, och syftar på hotellets exteriör, som är en avbild av Kebnekaise.

Älskar fjällen

Katja gillar att besöka sina projekt så ofta som möjligt och åker de 35 milen från Luleå till Kiruna minst en gång i månaden.

– För varje gång jag kommer dit har byggnaden vuxit litegrann. Betongstommen till de första våningarna är snart på plats. Målet är att betongskalet ska vara klart under senhösten, i början av 2021 ska det vara tätt. Sedan tar alla installationsarbeten vid, säger Katja, och berättar att interiören kommer att spegla hotellets exteriör. Designen är hämtad ur fjällvärlden!

Exakt hur det ska se ut är ännu inte offentligt men miljön kommer att påminna om allt det hon, och många andra, älskar med fjällen.

– Jag åker på minst en fjällresa varje år. Jag lockas av vidderna, frihetskänslan och tystnaden. Att ha tid att tänka mina tankar klart.

Första jobbet på Skanska

Katja är miljöingenjören som från början skulle jobba med språk, eller som matte- och NO-lärare, men säger att hon lika gärna kunde ha blivit bondmora.

– Ja, jag kommer från en liten by utanför Pajala, är uppvuxen nära djur och natur och har alltid älskat att vara utomhus, skrattar Katja.

Efter gymnasieåren i Kiruna reste hon runt i världen innan hon, efter en liten omväg via lärarhögskolan, hittade sin väg i yrkeslivet.

– Jag pluggade miljövetenskap på Göteborgs universitet och läste magisterutbildning i miljöteknik på Chalmers. Sedan fick jag jobb på Skanska, säger Katja och berättar att man precis hade börjat prata om växthuseffekten.

En liten grupp forskare lyfte frågan, som inte ännu fått genomslag i media.

– Miljöarbetet var i sin linda men i byggbranschen låg Skanska i framkant. Jag var bland annat med och initierade arbetet med byggvarubedömningar och vi började prata om energicertifiering.

Kärlek på jobbet

Skanska bjöd inte bara på spännande arbetsuppgifter, här fann Katja också kärleken i kollegan Klas. Efter ett par år lämnade paret Göteborg, för en framtid i Luleå. I samband med det lämnade Katja också Skanska.

Hon har hunnit jobba med allt ifrån konsultuppdrag, miljöutredningar och vägprojekteringar till övergripande exploateringsprocesser, innan hon återvände till företaget hösten 2019.

Katja längtade efter nya utmaningar och sökte sig till projektchefsrollen, och hon har trivts från första stund.

Vill lyfta andra

– Jag gillar korta beslutsvägar och att ha mycket att göra. På Skanska finns en tillit som får en att växa. Jag gillar friheten och ansvaret, här ges mandat att ta beslut. Om jag någon gång känner mig osäker får jag en knuff i rätt riktning av mina fantastiska chefer. Ibland kan man behöva pusha lite för att få människor att växa.

Katja säger att hennes eget ledarskap också går ut på att lyfta andra, att ge dem mandat och att få dem att växa. Hennes mål är att locka in fler kvinnor i branschen.

– Jag trivs med att jobba teambaserat, och vi har en jättebra grupp, men jag saknar tjejerna! Vi är för få kvinnor i hela byggbranschen i den nordligaste regionen, säger Katja.

Viktigt med bra värderingar

Därför har hon bland annat varit med och startat ett nätverk för kvinnor och ställer gärna upp som mentor för teknikintresserade tjejer.

– Jag vill berätta att det är en jätterolig bransch att verka i. Här får man utmana sig och jobba med saker som ger konkreta resultat. På Skanska har vi högt i tak och en tolerant kultur med bra värderingar. Företaget tar frågorna om säkerhet, miljö, hälsa, etik och moral på allvar. Och vi har kul på jobbet!

Senast uppdaterad: 2020-04-03