Ingenjörerna som ska göra Växjö bäst på integration

Med Framtidspraktik ger Skanska i Växjö utländska ingenjörer tre månaders yrkesträning. De tre första praktikanterna blev anställda och ser satsningen som en succé. ”Skanska gav mig mitt liv tillbaka”, säger en av praktikanterna.

Palestiniern Hamdi Abugharbia är byggnadsingenjör, med examen från Damaskus, men många år långt från byggbranschen urholkade hans självförtroende. Via satsningen Framtidspraktik fick han arbete på Hus Sydost, på bostadsprojektet Skärvet i Växjö. ”Tack vare Skanska har mitt liv tagit en ny, positiv riktning”, säger han lyckligt.

Skanska behöver nya ingenjörer och arbetar för social hållbarhet, samtidigt som det kommer många flyktingar till Sverige. Slutsatsen av detta var enkel att dra för Skanska i Växjö: Man startade projektet Framtidspraktik, med tre månaders praktikperioder för utländska ingenjörer.

– Vår Framtidspraktik handlar om social hållbarhet, med fokus på integration. Det är viktigt att hushålla även med mänskliga resurser, att ta vara på de kunskaper och erfarenheter som finns, förklarar Tobias Abrahamsson, affärsutvecklare på Hus Sydost, som tillsammans med Cecilia Lindh, HR-generalist, är de drivande i satsningen.

Lokalt program

De fick sin inspiration från Skanskas internationella ledarprogram (ILP) för utlandsfödda ingenjörer, men valde att gå sin egen väg.

– ILP är jättebra, men vi kände att det behövdes ett lokalt komplement, som är enkelt att komma i gång med i vilken stad som helst, berättar Cecilia Lindh.

Initiativet lönade sig redan innan de tre praktikanterna kommit på plats. Växjö kommun vill bli ”världsbäst på integration”, så satsningen på Framtidspraktik bidrog starkt till att Skanska vann markanvisningstävlingen om det nya bostadsområdet Skärvet.

– Arbetsförmedlingen plockade snabbt fram fem kandidater åt oss, varav vi valde ut tre. De har varit helt fantastiska och vi är väldigt nöjda med den hjälp de gett oss, säger hon.

Stortrivs i Skanska

I mars inledde byggnadsingenjörerna Ziad Jomaa, Firas Dawood och Hamdi Abugharbia sina tre månaders praktikperioder på Skanska i Växjö, där de fick lära sig om byggande i Sverige, och om hur Skanska jobbar och tänker.

Ziad Jomaa och Firas Dawood, från Syrien respektive Irak, har bara varit två år i Sverige och fick plats på Skanska Teknik respektive Väg och Anläggning Syd. Hamdi Abugharbia, från Palestina, hamnade på Skärvet på Hus Sydost efter åtta år i Sverige, under vilka han bland annat har försörjt sig som tidningsbud.

– Skanska har gett mig mitt liv tillbaka och jag älskar verkligen Skanska. Det är mycket mer än bara ett byggföretag, de bryr sig om människor och gör världen bättre, tycker han.

Även Ziad Jomaa och Firas Dawood stortrivs på Skanska. Enklast att anpassa sig har Ziad Jomaa haft. Han är också den med längst erfarenhet, elva år, mestadels i Dubai.

– Där ägnade jag mig mest åt stora hotell och skyskrapor. Här är projekten i mindre skala, säger han.

En hel del är nytt för dem alla. Firas Dawood har jobbat med infrastruktur i Irak, men hade bland annat aldrig stött på makadam förrän han kom till Långarör i Växjö, där han arbetar i ett BoKlok-projekt.

– Jag är också ovan vid digitala ritningar i Geosystems och väldigt imponerad över Skanskas arbete med säkerhet, berättar han, som liksom sina praktikkollegor ska plugga data och svenska i höst.

Skanska i Växjö vill permanenta Framtidspraktiken och hoppas kunna ta in nya praktikanter även nästa år.

– Vi är 237 på Skanska här i Växjö. Det är klart att vi behöver nytillskott, även om det inte är säkert att alla praktikanter får jobb. På sikt vill vi även ta in yrkesarbetare till Framtidspraktiken, Sverige är fullt av outnyttjade talanger, säger Tobias Abrahamsson.

Inom kort vill man utveckla Framtidspraktik även i andra städer i regionen. Snart möjligen även på andra håll, intresset för Växjö-modellen är stort på många håll i Skanska.

Senast uppdaterad: 2016-10-12