I Värmland räddas en kulturskatt till eftervärlden

Inte långt från Vänerns strand står fjorton röda bostadshus, vackra men i hotande förfall. Skanska fick uppdraget att återställa dem till deras forna glans.

1 av 4 För orten är Lunden en kulturskatt som det är värdefullt att ha kvar. Det gäller inte bara enstaka hus, det är är helheten som är viktig med husens placering i förhållande til varandra som ger en stark känsla av att det verkligen har varit arbetarbostäder.
2 av 4 Panelen byts på ett av de totalt fjorton husen i Lunden som ägs av Hammarö kommun. Panelvirket är ramsågat i originaldimensionen 150 millimeter och den offerbräda som avslutar panelen i nederkant är av känfura.
3 av 4 Mycket är slitet och i stort behov av renovering. Fasaderna är målade med den rätta faluröda kulören och alla vita partier målas med linoljefärg. Även rör och rännor har tidstrogen stil.
4 av 4 Lunden är ett speciellet projekt där våra yrkesarbetare kommer i kontakt med gammal teknik och gamla material. Olle Johansson menar att det är speciellt för en snickare att få vara med och bevara en yrkeskunskap, här handlar det verkligen om renodlat snickeriarbete. Från vänster syns snickare Michael Pettersson och Olle Johansson.

När Uddeholmsbolagen 1917 startade pappersbruket i Skoghall, ett par mil söder om Karlstad, behövdes bostäder för de många arbetare som anställdes. Bruket byggde många hus i egen regi, och idag finns fjorton röda tvåplanshus kvar och bildar området Lunden i Skoghalls centrum.

Nu har husen stått utan större renoveringar sedan 1950-talet, och det finns många exempel på egna initiativ med improviserade reparationer och förändringar, mer eller mindre lyckade. När framtiden för området började diskuteras för några år sedan var det ingen självklarhet att husen skulle bevaras. Men Länsstyrelsen var tydlig, och planeringen för ett stort renoveringsprojekt startade under 2017.

Uppdraget: återställ till original

Husen ägs av Hammarö Kommun, och Johan Ahlström är kommunens projektledare:
– För orten är Lunden en kulturskatt som det är värdefullt att ha kvar. Det gäller inte bara enstaka hus – det är helheten som är viktig, med husens placering i förhållande till varann som ger en stark känsla av att det verkligen har varit arbetarbostäder. Vi vill göra husen moderna men ändå ha kvar känslan för det gamla.

Skanskas projektchef Christer Olsson berättar:
– Grundtanken är att byggnaderna ska vara så nära originalutförande som möjligt, och vi vill också använda en del av de gamla metoderna när vi bygger. Vi använder taktegel av lera, vi målar i en speciell faluröd kulör och vi målar knutar och andra vita detaljer med linoljefärg. Panelvirket är ramsågat i originaldimensionen 150 millimeter, och den offerbräda som avslutar panelen i nederkant är av kärnfura.

Överraskningar under panelen

Projektet har inneburit många spännande lösningar. Skanskas snickare Olle Johansson ger exempel:
– Under den gamla ytterpanelen finns plankväggar med en tunn tilläggsisolering som vi tror kom dit under 1950-talet. De tidigare renoveringarna gjordes ju inte i ett sammanhang utan det var bruket som gjorde jobbet när de tyckte det var dags.

För renoveringen har man exempelvis behövt ta hänsyn till speciella metoder för hur man ska renovera dörrar och fönster för att komma så nära originalet som möjligt.

Fyra rymliga ettor i varje hus

Vid en hastig blick kan de fjorton husen se lika ut, men Olle kan berätta om de olika varianterna:
– Vi har tre olika hustyper med antingen vanligt sadeltak, valmat tak eller sadeltak med kupor. Den sista typen kommer att ändra sig mest eftersom de som original hade liggande panel och det kommer de att få igen.

Gemensamt är att husen har fyra lägenheter på cirka 50 kvadratmeter, disponerade som ett rum och kök. Hallen är rymlig, och några lägenheter på övre plan har dessutom att extra sovrum på vindsplanet.

”Det blir vackert”

Lunden är ett unikt projekt, där Skanska kommer i kontakt med en äldre typ av teknik och material. Olle Johansson menar att det är speciellt roligt för en snickare att få vara med och bevara en yrkeskunskap – här handlar det verkligen om renodlat snickeriarbete.

– Det är kul att se resultatet när man ser hur vackert det blir. Det är lite grann som att snickra på sin egen sommarstuga!

Senast uppdaterad: 2018-06-04