c

Förskolekoncept med sikte på framtiden

En ny kvalitetssäkrad och framtidsanpassad förskola på 14 månader, kan det vara möjligt? Ja, med Skanskas förskolekoncept ABCD-förskolor, ramupphandlat via Addas Inköpscentral, effektiviseras projekttidplanen utan att tumma på design och kvalitet. Dessutom är kostnaden för förskolan tydlig redan långt före första spadtaget.

En översiktsbild på den färdigbyggda förskolan i Råssnäs, Motala.
1 av 5 I Motala har Skanska byggt Råssnäs förskola på uppdrag av kommunen. Förskolan är byggd enligt vårt ABCD-koncept, modell D.
Förskolans lekställning som bidrar till att locka barn till lek
2 av 5 Även genomtänkta pedagogiska utemiljöer där förskolebarnen kan leka är viktiga.
Bild över del av inomhusmiljö
3 av 5 Utrymmen i inomhusmiljön är väl genomtänkta och skapar många möjligheter till lek och samling
Hyllor och bänkar i kapprummet
4 av 5 Ett kapprum i förskolan som både är välorganiserat och har en god funktion är viktigt för både barn och pedagoger.
Råssnäs förskola i sommar och grönska
5 av 5 Råssnäs förskola som stod färdig våren 2022 i sommar och grönska.

ABCD-förskolorna är utvecklade med flexibilitet som en av de viktigaste utgångspunkterna. Med en cirkulär design kan lokalerna anpassas utifrån förändrade behov vilket är förutsättningen för en förlängd livscykel. När årskullarna varierar över tid kan förskolan enkelt möta de förändringarna.

Pedagogiska och ekonomiska fördelar

Skanska har utvecklat ABCD-förskolorna tillsammans med Sweco Arkitekter. Lösningarna grundar sig i ett omfattande arbete där pedagoger, fastighetstekniker och barn varit delaktiga. Inom konceptet kan man välja fyra till åtta avdelningar i ett eller två plan. Det går att göra anpassningar utifrån de specifika behov som finns i varje projekt.

– En förskola med sex eller åtta avdelningar kan låta stort men en större enhet kan tillgodose många fler behov. En större förskola ger ekonomiska driftfördelar, gör det enklare att planera personalbehoven och den kan också ha ett eget tillagningskök. Genom att konceptet erbjuder flexibilitet och alternativa planlösningar kan lokalerna också ställas om för andra behov i framtiden utan att stomme eller yttervägg behöver byggas om, förklarar Nicklas Hagervall.

Förutsägbarhet och trygghet

Eftersom ABCD-förskolorna finns över hela landet är det enkelt att göra studiebesök:

– Det var bra för oss att vi kunde åka och titta på redan färdiga förskolor för att vi, och bland annat pedagogerna, skulle få en tydlig uppfattning om hur det skulle bli hos oss, säger Lars Gunnar Fagerberg, Teknisk chef Borgholms kommun. Skanskas förskolekoncept är genomarbetade och har passat oss väldigt bra.

Mer tid att utveckla de pedagogiska miljöerna

Skanska har redan tänkt igenom alla byggtekniska detaljer så att kommunen kan använda sin tid och expertis till att planera verksamheten.

I Näsviken i Hudiksvalls kommun har man valt en förskola med klassrumsindelning. Kommunen hade först planerat ett provisorium, något som sällan är hållbart ur någon aspekt. Lokalsamordnare Ilona Lokka i Motala kommun skriver under på det:

– Vi har flera tillfälliga förskolelösningar som inte är långsiktigt ekonomiskt hållbara. Ju tidigare vi kan ha en färdig förskola på plats desto snabbare kommer vi bort från dessa kostnader.

54 kommuner har redan valt att bygga ABCD-förskolor. 28 av dem är i bruk och 26 under byggnation eller kommer att påbörjas inom kort.

– För varje överlämnad förskola ökar dessutom vår förståelse för kommuners behov ytterligare så att vi kan förfina konceptet, säger Nicklas Hagervall, konceptansvarig hos Skanska.

Senast uppdaterad: 2025-02-18

Rekommenderad läsning