En dag på Öresundsbron

Sedan årsskiftet har Skanska ett stort ansvar för den dagliga driften av Öresundsbron. Vi hakade på TMA-föraren Marco Hallgren för att få en inblick i vardagen på den 16 kilometer långa sträckan som knyter ihop Sverige och Danmark.

– Vi ska se till att skydda allt arbete som sker på eller i närheten av vägen och etablera en säker arbetsmiljö, säger Marco Hallgren på Skanska Infraservice.
1 av 2 Vi ska se till att skydda allt arbete som sker på eller i närheten av vägen och etablera en säker arbetsmiljö, säger Marco Hallgren på Skanska Infraservice.
2 av 2 För att underhålla bron med maximal säkerhet behöver allt arbete som utförs i körfälten involvera TMA,,Truck Mounted Attenuator, även kallad skyddsbil.

– Om någon är stressad ber jag dem kliva åt sidan. Det är stressförbud omkring mig. Här ute ska vi alltid vara lugna, säger Marco när vi puttrar ut från spärrarna mot Pepparholmen.

Öresundsbron, vars officiella namn – vare sig vi vill det eller inte – stavas med Ø, stod klar år 2000. Förutom att vara Sveriges längsta bro och högsta byggnad med sina pyloner om 203,5 meter bjuder den också på stora säkerhetsutmaningar. Varje månad kör en halv miljon fordon över bron. För att underhålla bron med maximal säkerhet behöver allt arbete som utförs i körfälten involvera TMA, Truck Mounted Attenuator, på svenska även kallad skyddsbil.
Det där Marco och hans gäng kommer in.

– Vi ska se till att skydda allt arbete som sker på eller i närheten av vägen och etablera en säker arbetsmiljö. Att flytta lastbilen ett par meter kan till exempel få bilarna bakom att sänka hastigheten från 70 till 40. Tyvärr är den främsta anledningen till att folk saktar ner risken att skada sin egen bil.

Baktill på bilen finns, förutom instruktionspilar som leder trafiken i rätt riktning, alternativt stoppar den, även en kudde.

– Kudden absorberar enorm kraft. En personbil kan krocka i 90 kilometer i timmen och föraren kliva ur utan skador. Felet många gör är att väja i sista stund. Märker man att det är på väg att smälla är det bättre att sikta rakt på, berättar Marco.

Som en enda stor familj

Efter ett kort stopp på Pepparholmen, där Marco lastar av några däck, åker vi vidare mot den danska sidan där dagens städning ska börja.
Marco har arbetat i fem år på Skanska, varav två som anställd. Han började som trafikvakt och insåg direkt att han trivdes med jargongen och gemenskapen. Nu har han siktet inställt på guldklockan. Vid 25 års ålder hade han haft nästa lika många arbeten som levnadsår. Han lever efter en enkel devis: trivs han inte söker han sig vidare. Och på Skanska trivs han.

– Skanska Infraservice här nere i syd är som en enda stor familj. Vi finns här för varandra. Får jag ett samtal en söndag vet jag att de verkligen behöver mig och ställer gärna upp. Häromdagen arbetade jag natt när vi hade en tung transport som skulle lotsas över.

Den förtroliga stämningen – som Marco poängterar gäller även till Veolia och andra underentreprenörer på Öresundsbron – bidrar till att de kan vara ärliga mot varandra.

– Ser jag någon göra fel säger jag till. I och med att vi är så öppna tar man emot kritiken på ett bra sätt. Det gäller att alla är transparenta och kan ta och ge kritik.

– Det värsta vore om det hände en kollega något, därför det viktigt med dialog. Jag tar hellre K1, körfält ett, som innebär högre risk, än att lägga den risken på någon av mina medarbetare. Det är trots allt jag som är ansvarig.

Problemlösare

Väl framme i Danmark kommer en hastig hagelskur. Efter en kort avstämning utanför bilarna börjar återfärden mot Sverige. Marco ligger direkt bakom flakbilen för att få trafiken bakom att sänka hastigheten när kollegan från Veolia med jämna mellanrum lämnar bilen för att plocka upp skräp från vägrenen. Ytterligare en TMA ligger bakom Marco.

Blir det inte mycket stillasittande under dagarna?

– Dagarna ser väldigt olika ut men visst kan det bli så ibland. Men jag har några knep.

Utan att släppa blicken från vägen rotar Marco bakom sätet och halar upp ett handträningsredskap som övar greppstyrka. Många gånger, exempelvis vid en olycka, behöver bilen stå stilla i flera timmar. Därför har Marco även en mikrovågsugn installerad mellan förar- och passagerarsätet.

Radion sprakar och en röst från trafikledningscentralen säger att en bred transport är på väg över bron. När meddelandet är över återupptar Marco:

– Men vanligtvis är det mycket variation i arbetet. Och det tycker jag om. Vi är problemlösare. I förra veckan fick jag samtal om en vattenledning som brustit. Det är långt ifrån vårt ordinarie uppdrag men jag kunde i alla fall stoppa det värsta flödet och hindra permanenta skador tills felet åtgärdades.

Tar uppdraget på största allvar

Vi stannar under pylonerna, vars toppar av stål och betong sträcker sig mot den vitblåspräckliga himlen, och tar några bilder på Marco och kollegan från Veolia. Det blåser så att de tio plusgraderna känns som lika många minus. Det finns en gammaldags hederlighet över Marcos inställning. Den sista biten över bron berättar han om ett tillfälle då han sett en bärgningsbil stå utan skydd.

– Det var egentligen inte vårt driftområde. Och jag hade slutat jobbet och var på väg hem. Men jag stannade och fällde ner kudden. Det kändes inte bra att han stod där utan skydd.

Och kanske är det därför som de första månaderna gått så bra för Marco och kollegorna på Öresundsbron. De tar sitt uppdrag på största allvar och brinner för trafiksäkerhet. Skanskas kontrakt sträcker sig över två år med chans till förlängning ytterligare två. Hittills är kunden, Øresundsbro Konsortiet, mycket nöjd med deras insats, menar Marco, något som bekräftas av Jopas Wulff, chef för trafikledningen på bron.

– Allt har gått jättebra. Överlämningen var den smidigaste vi varit med om i de här sammanhangen, och överlag har arbetet hållit hög kvalitet, inte minst vid de årliga tunnelavstängningarna. Det har gett oss väldigt stort förtroende för Skanska.

Senast uppdaterad: 2019-05-28