De lägger grunden för framtiden

De är unga, drivna och sitter på mycket kunskap. Träffa Lina Åkerblad, Yasmina El-Bahji och Moa Asplind som alla jobbar med grundläggning på Skanska. Här berättar de om sin bakgrund, sin yrkesroll och tankar kring framtiden.

Sommarjobbet ledde till en roll som arbetsledare

Lina Åkerblad

Efter en praktik på Skanska var Lina Åkerblad fast. Alla var så trevliga och hon lärde sig mycket. Idag är hon arbetsledare på grundläggning inom Skanska och arbetar dagligen med att stötta produktionen.

Sedan augusti 2017 jobbar Lina Åkerblad, 24 år, som arbetsledare på grundläggning inom Skanska. Just nu arbetar hon på Nya sjukhusområdet Malmö. Innan dess var hon på ESS i Lund.

– Det är spännande att få vara på olika projekt och se hur man arbetar på dem. Det skiljs ju åt en del. När man är ny så lär man sig så mycket saker.

I sin roll som arbetsledare har Lina Åkerblad ett övergripande ansvar för produktionen och håller i allt från morgonmöten till dokumentation.

– Rollen skiljer sig lite åt beroende på vilket projekt man är på. Men man kan enkelt säga att jag stöttar produktionen. Jag planerar – både långsiktigt och kortsiktigt, och håller i kommunikationen med kunden och inom projektet, berättar hon.

Byggnadsingenjörsprogrammet på Chalmers

Innan Lina Åkerblad började på Skanska studerade hon det treåriga byggnadsingenjörsprogrammet på Chalmers i Göteborg. Det var under en arbetsmarknadsdag hon fick upp ögonen för Skanska. En student, som haft praktik på Skanska, var där och berättade om sina erfarenheter. Lina Åkerblad blev mycket inspirerad och kände att hon var intresserad av grundläggning. Hon sökte därför till Skanskas studentprogram P3.

– Tyvärr blev jag inte antagen till programmet men däremot kontaktade Skanskas HR-avdelning mig och frågade om jag var intresserad av att sommarjobba.

Och det var hon såklart.

Sommarjobbade på ESS

Lina Åkerblad sommarjobbade på ESS i Lund och skrev därefter sitt exjobb på grundläggning.

– Alla var så trevliga och jag fick lära mig enormt mycket. Ingen behandlade mig som en praktikant utan jag var en del av gänget och jag blev verkligen lyssnad på. Så efter min examen sökte jag direkt jobb där, säger hon.

Arbetar med sjukhusområdet i Malmö

Lina Åkerblad har sitt hem i Göteborg men arbetar med det nya sjukhusområdet i Malmö måndag till torsdag.

– Jag åker oftast till Malmö söndag kväll och hem till Göteborg på torsdag kväll. Jag gillar upplägget. Eftersom vi är många som gör på samma sätt och bor på samma hotell så har vi en väldigt bra gemenskap i gruppen. Vi äter middag ihop och umgås mycket även utanför arbetstid.

På frågan om var hon ser sig själv om fem år funderar Lina Åkerblad en stund.

– Jag vill såklart utvecklas och byta roll någon gång. Men just nu vill jag verkligen förstå alla de metoder vi använder och inte byta för fort.

Produktion lockade mer än skrivbordet

Moa Asplind

Att börja jobba inom produktion kändes som en självklarhet för Moa Asplind. Hon är nämligen övertygad om att det är där man lär sig hur det verkligen fungerar. Idag är hon arbetsledare inom grundläggning på Slussen och lär sig ständigt nya saker.

Efter fem år på civilingenjörsprogrammet med inriktning samhällsbyggnad på KTH var det dags för Moa Asplind, 28 år, att ge sig ut i arbetslivet. Valet var ganska enkelt, grundläggning på Skanska.
– Jag hade gjort mitt exjobb på Skanskas projekt Slussen och trivdes så bra där. När jag sedan fick erbjudande om en tjänst som produktionsingenjör tackade jag självklart ja. I augusti började jag.

Anställd som produktionsingenjör

Alla nyexaminerade civilingenjörer anställs som produktionsingenjör. Det är en övergripande titel och innebär att man får pröva på att gå både som arbetsledare och som projektingenjör. Just nu arbetar Moa Asplind som arbetsledare.

– Jag ville verkligen jobba med grundläggning, och framförallt geoteknik. Jag tycker det är så spännande. Och här på Slussen får jag göra allt sånt. Vi borrar bland annat pålar, gör rörsponter, slår spont och jordspik och sätter berlinerspont.

Konsultsidan lockade inte

Moa Asplind berättar att många av hennes klasskompisar valde att gå till konsultsidan istället för att börja i produktion. Men det lockade aldrig henne.

– Innan produktion är det bara en pappersprodukt. Jag vill lära mig hur det fungerar på riktigt.

Hur är det då att vara ung och ny i branschen?

– Jag upplever inte att det är en nackdel att vara ung på något sätt. Och att jag är ny är jag alltid öppen med. Det tror jag är det bästa sättet. Då tar folk emot en med öppna armar och man får lära sig enormt mycket.

Varierande dagar

Det bästa med jobbet anser Moa Asplind vara att man aldrig vet vad dagen bjuder på. Dagarna varierar väldigt mycket och att hon alltid får fundera och utmana sig själv. Om några år vill hon fortfarande jobba med grundläggning men hoppas få möjligheten att komma in i tidigare skeden.

– Det skulle vara kul att jobba med kalkylering och planering. Men för att kunna göra det måste man ha mer erfarenhet. Det är den jag samlar på mig nu.

Bland stora maskiner och intressanta projekt

Yasmina El-Bahji

Utmanade och intressant, det var Yasmina El-Bahjis första känsla när hon kom i kontakt med grundläggning på Skanska. Idag arbetar hon som biträdande arbetsledare på projektet Förbifart Stockholm och trivs som fisken i vattnet.

Efter fyra år på Skanskagymnasiet var det dags för Yasmina El-Bahji, 20 år, att ge sig ut i yrkeslivet. Sista året på gymnasiet hade alla verksamhetsgrenar inom Skanska kommit ut och berättat om sin verksamhet. Yasmina El-Bahji blev snabbt intresserad av grundläggning.

– Det kändes så spännande med alla stora arbetsmoment. Det var liksom inget småplock, utan det var stora rejäla maskiner och intressanta projekt.

Biträdande arbetsledare på Förbifart Stockholm

För knappt ett år sedan började Yasmina El-Bahji som biträdande arbetsledare på Förbifart Stockholm, ett stort projekt som består av mycket grundläggning och stora utmaningar. Sin vardag beskriver Yasmina El-Bahji som varierande och rolig.

– Jag börjar med att hålla i morgonmötet tillsammans med andra arbetsledare, tjänstemän, blockchefen och yrkesarbetare. På mötet går vi igenom dagen och ser till att allt är förberett. Morgonmötet är en viktig start för att skapa klarhet i projektet.

Efter det beger sig Yasmina El-Bahji ofta ut på arbetsplatsen tillsammans med sin kollega. Där har de delat upp arbetsmomenten och Yasmina El-Bahji ansvarar för stagborrning och vattenförlustmätningar. Där kollar hon så att allt fungerar som det ska och att alla på grundläggning har kommit igång med sina arbetsuppgifter.

– Efter det går jag ofta till kontoret för att jobba lite med administrativa uppgifter. Jag ordnar transporter, lägger beställningar skriver protokoll, planerar och mycket mer.

Trevlig stämning och roliga arbetsuppgifter

Yasmina El-Bahji tycker det bästa med arbetsplatsen är den trevliga stämningen och de roliga arbetsuppgifterna.

– Vi är sånt trevligt gäng från grundläggning här. Det är en bra lagkänsla och alla är väldigt engagerade. Jag tycker det är extra roligt att få lära mig av våra yrkesarbetare på arbetsplatsen, det är där mycket av kunskapen finns.

Framtiden ser hon ljust på. Om fem år hoppas hon vara kvar i arbetsledarrollen men ha utvecklats inom den.
– Jag vill bli bäst på det jag gör, avslutar hon.

Senast uppdaterad: 2018-07-06