c

Dataspelsteknik gör byggprocessen effektivare

Byggare med smarta glasögon på nästippen är inte science fiction. Skanskas prov med Augmented Reality under ESS-projektet visar att goda möjligheter till effektivisering av byggprocessen. Avancerat IT-stöd i produktionen ger bland annat fria händer och garanterat färska ritningar.

  • Teknikbyggnaden på ESS i Lund sedd i tre dimensioner genom de smarta glasögonen.
  • Anders Lundgren, Information Experience och Martin Hörestrand, Skanska, ser många fördelar med att pensionera pappersritningar till förmån för 3D-glasögon.
  • Henrik Ljungberg på Skanska och Anders Lundgren på Information Experience reder ut skillnaderna mellan VR (till vänster) och AR-teknik.

När rörläggaren Mikael Zughaft makar skyddshjälmen tillrätta på huvudet träder han in i en delvis virtuell värld. Inne i hjälmen sitter cyberglasögon vars bildskärmar hjälper honom att se den exakta positionen för varje rör han ska dra. Mikael jobbar för högtryck med att bygga forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) i Lund.

Även under byggtiden präglas detta spännande projekt av innovationer. Och omvärldens stora intresse för pilotverksamheten med AR, Augmented Reality, förvånar inte Henrik Ljungberg, utvecklingsledare inom området operationell effektivitet vid Skanska:

– Att kunna se en färsk ritning, i tre dimensioner, mitt i sitt synfält har många fördelar, säger han.

Teknik från dataspelsområdet

Baksidorna med pappersritningar är väl kända. De är bökiga att hantera och inte alltid uppdaterade.
– I och med att man nästan alltid måste avbryta det man håller på att göra för att kolla på ritningen tappar man dessutom tid och fokus, säger Martin Hörestrand som är ESS-projektets koordinator för byggnadsinformationsmodellering.
Ritningar på läsplatta eliminerar en del av dessa problem – men nu tar Skanska nästa steg.

Framför Mikaels ögon syns rördragningen, direkt hämtad från CAD-programmet, tillsammans med verkligheten som den ser ut inne i den teknikbyggnad som är hans arbetsplats. Glasögonen skärmar alltså inte av honom från omvärlden, utan förstärker verkligheten med ritningsinformationen.

– Vi tar teknik från dataspelsområdet till hjälp för att underlätta montage samt armering.

Ökad effektivitet

Trots att Microsoft ännu inte officiellt har lanserat glasögonen, som heter Hololens, på den svenska marknaden, provar Skanska just nu det som mycket väl kan bli framtidens sätt att jobba. Martin Hörestrand poängterar dock att det fortfarande är ett utvecklingsprojekt.

I och med att användaren är online finns det även möjlighet till exempelvis automatisk klarmarkering av varje handgrepp som görs. Återrapporteringen öppnar för förbättrad projektstyrning.

– Glasögonen är det synbara beviset på att vi i en och samma process nu kopplar samman projektering, utförande och återrapportering i realtid, säger Henrik Ljungberg

Att det kan saknas wifi-anslutning i vissa utrymmen spelar ingen roll. Anders Lundgren, grundare av innovationsföretaget Information Experience, som hjälper Skanska att utveckla denna framtidslösning genom att brygga samman CAD- och andra IT-system med glasögonen, förklarar varför.

– I och med att all information sparas i glasögonens minne förs informationen över när kontakten återupptas.

IT i produktionen

Henrik och Martin gläds över att IT-stödet nu – äntligen – når hela vägen ut i produktionen:

– Här finns en gyllene möjlighet att vässa produktiviteten genom att korta byggtiderna samtidigt som kvaliteten höjs.
Exakt när glasögonen blir en vanlig syn på arbetsplatserna återstår att se. Tekniken utvecklas snabbt och vi kommer snart att se billigare, bättre och lättare glasögon som dessutom har längre batteritid än dagens dryga tre timmar.

– Även om glasögonen väger dryga halvkilot tycker jag inte att de är obekväma, säger Mikael som gillar att ha händerna fria.

Text: Per Eriksson
Foto: Gugge Zelander

Senast uppdaterad: 2017-09-22