Bättre arbetsmiljö när grävmaskinen går på el

Det är förunderligt tyst i hytten på Sofia Larssons grävmaskin. Den går nämligen på el i stället för diesel, och används i ett av Sveriges största fossilfria byggprojekt. – Den största skillnaden är att jag kan öppna rutan och faktiskt höra vad kollegorna säger.

Skanskas grävmaskinist Sofia Larsson sitter i förarhytten till Sveriges första helelektriska grävmaskin.
1 av 4 Skanskas grävmaskinist Sofia Larsson kör Sveriges första helelektriska grävmaskin Volvo EC230 Electric. ”Det är mycket tystare arbetsmiljö och inga avgaser”, konstaterar hon.
Volvos elektriska grävmaskin EC230 under arbete.
2 av 4 Volvo Construction Equipments nya helelektriska grävmaskin EC230.
Det gamla industriområdet vid Globen
3 av 4 I det gamla industriområdet vid Globen byggs ett helt nytt bostadsområde, med 3 000 bostäder och 14 000 arbetsplatser.
Sofia Larsson utanför sin elgrävare.
4 av 4 ”Den största skillnaden är att jag kan öppna rutan och faktiskt höra vad kollegorna utanför säger”, berättar Sofia Larsson.

Sofia Larsson började på Skanska så sent som i januari 2023 och hamnade nästan direkt i ett av företagets största innovationsprojekt någonsin. I det gamla industriområdet vid Globen byggs ett helt nytt bostadsområde, med 3 000 bostäder och 14 000 arbetsplatser, till en yta av 300 000 kvadratmeter. Det unika med detta samverkansprojekt mellan Skanska och Stockholms stad är inte storleken, utan det faktum att arbetsplatsen är helt fossilfri. Eldrivna handverktyg, lastbilar på HVO100 och eldriven krossning bland annat. Skanskas grävmaskinist jobbar i en Volvo EC230 Electric, som är den första i sitt slag i Sverige.

– Första gången jag satte mig i den kändes det ovant, men nu tycker jag att det är en ära att få köra den. Det känns bra att få vara med och testa ny teknik och förhoppningsvis göra skillnad för miljön, säger Sofia Larsson.

Noll avgaser

Just nu gräver Sofia schakt för vatten och avlopp i Slakthusområdet. Det är inte ovanligt att grävmaskinister samarbetar med en yrkesmedarbetare som går bredvid och lägger rör. Här har eldriften gjort stor skillnad för arbetsmiljön.

– Plötsligt kan jag prata med kollegorna utanför, eftersom elmaskinen inte har något motorljud. Den ger inte heller ifrån sig några avgaser vilket är bra för alla som rör sig i området.

Sofia är mest förvånad över hur enkelt det var att byta från dieseldrivet till batteridrivet, och hur mycket kraftfullare elgrävaren är.

– Man behöver inte alls köra på höga varv för att få samma effekt. Jag måste snarare dra ner på gasen. Dessutom reagerar den snabbare. Det är i princip ingen fördröjning i hydrauliken när armen höjs.
Och batteriet då? Jo, EC230 Electric kan användas i upp till fem timmar på en enda laddning.

– Den håller fram till lunch, konstaterar Sofia.

Nya metoder och arbetssätt

Allt som allt siktar projektet på en koldioxidbesparing på över 2 000 ton. Skanskas övergripande mål är att samla in erfarenheter och kompetens, och driva på teknikutvecklingen. För att på sikt kunna ställa om verksamheten till ett fossilfritt byggande.

– Vi har som många andra företag högt ställda klimatmål. För att lyckas med den omställningen behöver vi testa nya metoder och arbetssätt och samverka med många olika aktörer i branschen. Det kommer att krävas mod och engagemang, både av oss och våra kunder, säger Elin Coleman, Klimat- och hållbarhetschef på Skanska Väg och anläggning.

Senast uppdaterad: 2023-06-12