c

AR som verktyg inom byggbranschen

Juan kommer från början från spelbranschen och jobbar idag med visualisering i AR och VR på Skanska. I takt med att våra mobiltelefoner och läsplattor blir allt kraftfullare blir den nya tekniken mer tillgänglig och användbar även inom byggbranschen, bland annat vid planeringen av nya byggnader och kvarter.

Juan, visulaserare på Skanska tar fram Augmented Reality-modeller av våra projekt som exempelvis City gate i Göteborg, Citadellsstaden i Malmö, Sthlm New i Hammarby Sjöstad, Scandic Hotell i Kiruna och en modell av nya Slussen.
1 av 2 Juan, visulaserare på Skanska tar fram Augmented Reality-modeller av våra projekt som exempelvis City gate i Göteborg, Citadellsstaden i Malmö, Sthlm New i Hammarby Sjöstad, Scandic Hotell i Kiruna och en modell av nya Slussen.
Vi på Skanska använder AR allt mer inom byggprojektering. Med hjälp av ett par AR-glasögon, en iPhone eller en iPad går det att visualisera digitala byggnader i den verkliga miljön innan de byggts.
2 av 2 Vi på Skanska använder AR allt mer inom byggprojektering. Med hjälp av ett par AR-glasögon, en iPhone eller en iPad går det att visualisera byggnader digitalt i den verkliga miljön innan de byggts.

- Om man befinner sig på en byggarbetsplats för ett nytt bostadsområde finns det ofta en stor plansch som visar hur allt kommer att se ut när det är färdigt. Jag jobbar med samma sak, fast med tekniker som AR och VR för att bygga digitala världar med nya byggnader, förklarar Juan Gauthier, Visualiserare på Skanska.

Augmented Reality, eller förstärkt verklighet som det heter på svenska, innebär att placera ett digitalt lager över miljön runtomkring oss för att skapa en känsla av att de digitala momenten finns där på riktigt. Tekniken fick bland annat genomslag genom mobilspelet Pokémon Go där spelare fångade Pokémons i den verkliga världen med hjälp av kameran på mobiltelefonen.

Vi på Skanska använder AR allt mer inom byggprojektering. Med hjälp av ett par AR-glasögon, en iPhone eller en iPad går det att visualisera digitala byggnader i den verkliga miljön innan de byggts.

- I anbudsskedet för nya projekt tar vi fram animeringar för att förmedla visionen. Vi kan visa upp nya byggnader i mindre skala och placera dem på skärmen på till exempel ett podium så att intressenter kan promenera runt och se byggnaden från flera vinklar.

Kunskap från spelbranschen in i byggbranschen

Juan började jobba inom spelbranschen 1998 och har länge fascinerats av att skapa visualiseringar av digitala världar för spel. Idag jobbar han i team med programmeraren Thommy Holmström på Skanska för att ta fram de grafiska världarna för olika byggprojekt.

- AR kräver både grafisk färdighet och programmering. Det handlar om att skapa en verklighetstrogen miljö utan att den blir för tung rent prestandamässigt och därmed svår att ladda, berättar Juan. Våra modeller ser alltid väldigt detaljerade ut, men vi jobbar i få trianglar för att det ska fungera rent praktiskt att se och interagera med dem.

När en miljö filmas med exempelvis en iPad görs detta i hög kontrast så att kameran kan beräkna perspektivet matematiskt. När man placerar ett grafiskt element på bilden, som ett hotell i skala 1:500, har kameran koll på perspektivet och golvet så att hotellet stannar kvar på samma plats och kan ses från olika vinklar.

- För mig är målet att slutprodukten ska se så verklighetstrogen ut som möjligt trots prestandabegränsningar, och samtidigt levande, säger Juan. Vi slänger in biltrafik på vägarna och små människor som går runt och pratar med varandra i byggnaderna. I vår AR-modell av ett nytt hotell i Kiruna har vi adderat fallande snö för att skapa en ännu verkligare upplevelse.

AR och VR inom olika delar av byggprocessen

Visualisering genom olika tekniker som AR och VR får en allt större betydelse inom olika stadier av byggprocessen. AR kommer att bli vanligare i framtiden för att visualisera nya projekt i anbudsstadiet. När CAD-filer sedan tagits fram kan hela miljön också upplevas i VR, en virtuell verklighet och helt digital miljö som kan ses med hjälp av ett par VR-glasögon.

- Vid planeringen av St. Görans sjukhus gjorde vi VR-simuleringar av tre olika typrum, berättar Juan vidare. Då kunde läkare och sköterskor testa att jobba i dem och känna av om det blev för trångt när olika typer av maskiner också ställdes in i rummen.

I takt med att tekniken blir ännu mer avancerad och tillgänglig tror Juan att visualisering i AR och VR kommer att öka i betydelse för att effektivisera byggnadsprocessen, minimera fel och bidra med kostnadsbesparingar.

- På byggarbetsplatsen kommer man att kunna ladda ned CAD-filer och i AR se till exempel var en betongvägg ska byggas. I det stadiet är inte det grafiska lika viktigt, utan det blir mer vikt på det tekniska. Miljön synkas med planer från VVS-montörer och elektriker så att man inte råkar missa något och göra fel.

Juan har varit med och tagit fram ett antal AR-modeller som kommer att visas i Skanskas monter på Business Arena. Vad kan besökare förvänta sig?

- På mässorna sätter vi upp ett podium och sen ställer vi olika modeller på det för besökare att uppleva i AR. På årets mässa har vi fem olika projekt som man kommer att kunna se: City gate i Göteborg, Citadellsstaden i Malmö, Sthlm New i Hammarby Sjöstad, Scandic Hotell i Kiruna och en modell av nya Slussen, avslutar han.

Senast uppdaterad: 2018-09-18