c

Karlgårdsbron, Skellefteå

  • Illustration av Karlgårdsbron i Skellefteå, en träbro med rött zickzack-mönster över Skellefteälven, omgiven av grönska och stad i bakgrunden.
  • Illustration av Karlgårdsbron i Skellefteå, en träbro med röd hängverkskonstruktion över Skellefteälven, omgiven av grönska.
  • Illustration som visar Karlgårdsbrons monteringsprocess med väderskydd, brostöd och sektioner som successivt skjuts ut över älven.
  • Illustration av Karlgårdsbron under byggnation, där limträbalkar och röda hängverk monteras över betongstöd i älven.
  • Illustration av slutskedet i byggnationen av Karlgårdsbron med asfaltering, gångbanor och maskiner på bron.
  • Stort väderskydd vid Skellefteälvens strand där Karlgårdsbron monteras, med stadssilhuetten i bakgrunden under klarblå himmel.
  • Invändigt i ett tomt väderskydd för Karlgårdsbron med synliga stålbalkar och traverser i taket.
  • Monteringshall för Karlgårdsbron i Skellefteå med limträbalkar, stålkomponenter och staplade träskivor under ett stort väderskydd.
  • Byggarbetsplats vid Karlgårdsbron i Skellefteå med kran, grävmaskin och betongfundament i älven.

Träbro binder samman stadens norra och södra delar

Skanska har fått i uppdrag av Skellefteå kommun att bygga Karlgårdsbron över Skellefteälven. Den nya bron blir en cirka 400 meter lång hängverksbro med träöverbyggnad. Bron får elva stöd varav sju är placerade i älven.

Karlgårdsbron kommer att förbättra trafikflödena i centrala Skellefteå genom att leda om trafik från Kanalgatan till Södra Lasarettsvägen och den nya vägen via Skråmträskvägen. På så sätt avlastas stadskärnan från genomfartstrafik, vilket ger mer plats åt cyklister och gångare och gör stadens centrum både attraktivare och tryggare.

När bron står klar 2027 blir den en viktig länk som förenklar resandet för bil, buss, cykel och gångtrafikanter, samtidigt som den bidrar till minskade utsläpp och ett tryggare stadsliv. Den blir dessutom Sveriges längta träbro.

Byggs i trä

Karlgårdsbron byggs i trä med limträbalkar från en lokal leverantör. Att materialet både är närproducerat och förnybart bidrar till att minska projektets klimatpåverkan.

Att bygga en 400 meter lång träbro är ett tekniskt avancerat uppdrag. För att arbetet ska kunna fortgå året runt och inte påverkas av väder och vind så byggs bron ihop i ett provisoriskt väderskydd på land. Väderskyddet är nästan som en liten fabrik där brodelarna monteras i sektioner för att sedan successivt skjutas ut i etapper över brostöden.

I projektet ingår även markarbeten vid landfästena med anslutningsvägar, nya gång- och cykelvägar, VA-arbeten, fjärrvärme, grönytor och belysning.

Inspirerad av Sveriges äldsta träbro

Karlgårdsbron är inspirerad av Sveriges äldsta träbro, Lejonströmsbron i det utmärkande röda zickzack-mönstret. Lejonströmsbron, som byggdes 1737, ligger även den i Skellefteå och är fortfarande är i bruk.

Grundläggningen färdigställdes 2025 och under hösten samma år monterades de första limträbalkarna och stålkomponenterna. Den sista lanseringsetappen beräknas genomföras under senhösten 2026. Bron är planerad att öppnas för trafik i slutet på juni 2026 och slutbesiktning av projektet som helhet är planerad till november 2027.

Med Karlgårdsbron skapas en ny och hållbar förbindelse över Skellefteälven, som blir en symbol för stadens tillväxt och klimatomställning.

Här har vi samlat ett urval av våra svenska referensprojekt

Antal projekt

loading