150 år gammal kaj rustas upp
Packhuskajen i Göteborg sträcker sig från Stora Bommen och österut mot Jussi Björlings plats vid Göteborgsoperan. Platsen är kulturhistorisk och en del av befästningsverket runt det gamla Göteborg. Men med sina 150 år behöver kajen nu moderniseras.
Skanska har fått i uppdrag av Stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs Stad att rusta upp och förstärka Packhuskajen. Detta för att stå emot de framtida höga vattenstånden och översvämningar.
Projektet är uppdelat i två etapper
Etapp 1, december 2019 till september 2021, innefattade upprustning av 123 meter kajkant, från Casino-bryggan fram till Kajskjul 8.
Etapp 2 HD1, februari 2022 till januari 2024, tog vid där den första etappen slutade och sträckte sig bort till och med Maritiman.
Etapp 2 HD2, påbörjades i januari 2024 och beräknas vara färdig januari 2026 och sträcker sig från Maritiman till Operan.
Etapp 2 HD3 påbörjades september 2025 beräknas vara färdig juni 2029 och innefattar resterande kajkant längs Göteborgsoperan.
Kajen höjdes till två meter
Under projektets första etapp revs den gamla konstruktionen och ersattes av en betydligt stabilare kaj i betong som grundlades på stålpålar borrade till berg.
Kajen höjdes till två meter ovanför medelvattennivån och har försetts med ett älvkantskydd. Arbetet avslutades med att de k-märkta storgatstenarna från 1800-talet återsattes.
Byta ut gamla träpålar i grundläggningen
I februari 2022 påbörjades den andra etappen där ett stort fokus legat på att byta ut gamla träpålar i grundläggningen till nya moderna stålpålar. Målet med upprustningen är att skapa en stabil och robust kaj som ska hålla under en lång tid.
Nära befintliga verksamheter
Entreprenaden utförs i anslutning till befintliga verksamheter och stort fokus har legat på att hålla verksamheterna i drift utan störningar från byggverksamheten. Kontinuerliga vibrationsmätningar har genomförts på byggnaderna för att hålla koll på eventuella sättningar.
God logistisk planering
Logistiken är en rejäl utmaning. Projektet ligger centralt och den befintliga kajen som vi renoverar är inte anpassad för att bedriva arbeten med tunga fordon. Det krävs därmed mycket planering för hur fordon och maskiner ska komma ut till arbetsplatsen. Dessutom bedrivs projektet i direkt anslutning till pågående verksamheter vilket är ytterligare en utmaning.
Inga täta skott mellan Skanska och kunden
Under hela projektet så har vi ett nära samarbete med kunden. Det finns inga täta skott mellan oss och vi har en kontinuerlig dialog. Då kunden sitter ute på arbetsplatsen så lyfter vi dagligen de frågor som är relevanta och hittar gemensamma lösningar.
Klimat- och resurseffektiva åtgärder
I projektet genomförs flera klimat- och resurseffektiva åtgärder som minskar både vår miljöpåverkan och mängden transporter. Vi använder betong med lägre klimatavtryck och optimerar konstruktionen genom att minska antalet pålar. För att stärka den biologiska mångfalden anläggs hällkar längs kajen och stora delar av materialet återanvänds, som krönsten, storgatsten, smågatsten och belysningsstolpar.
Arbetsplatsen är fossilfri och det pågår en utredning kring eldriven grävmaskin och lastbil. Även masshanteringen effektiviseras för att minimera transporterna. Vi håller på att gå över till wassaraborrning i stället för luftdriven borrning och använder då älvvatten i stället för dricksvatten.
Den nya upprustade Packhuskajen beräknas stå färdig 2029.