Skanskas Väla Gård utsett till Bästa Gröna Byggnad 2013

Pressmeddelande 2013-09-12 10:00 CET

Skanskas egenutvecklade kontor Väla Gård fick igår priset som Bästa Gröna Byggnad år 2013 och vann även i kategorin Bästa LEED-byggnad vid utdelningen av Sweden Green Building Awards.

Väla Gård + Joakim Henriksson, Tanja Arnesson

Väla Gård är Skanskas första plusenergibyggnad och projektet har uppmärksammats som Europas grönaste byggnad enligt det internationella miljöcertifieringssystemet LEED.

– Jag är väldigt stolt över detta pris och ser det som ett kvitto på att vi inom Skanska är på rätt väg mot vårt mål att vara ledande inom grönt byggande. Det har varit, och är en spännande resa som vi delar med våra samarbetspartners och kunder. Det gröna är idag en naturlig del i våra affärer. Vår utmaning är att bli ännu bättre och att involvera de sociala hållbarhetsfrågorna, säger Joakim Henriksson, chef för Projektutveckling kommersiellt, Skanska Sverige AB, som mottog priset igår kväll i samband med pågående Sweden Green Building Conference.

Kontoret utgör första etappen i projekt Väla Gård, söder om Helsingborg. Byggtiden var cirka ett år och inflyttning skedde under hösten 2012. Projektet är unikt, inte bara genom sin gröna prägel, utan också för att det representerar ett nytt tänkande där moderna influenser smälter samman med befintliga byggnader och natur i en kulturhistoriskt intressant miljö.