ÅF hyr ytterligare yta i Skanskas kontorsprojekt i Göteborg – nu är mer än 80 procent av huset uthyrt

Pressmeddelande 2013-09-23 08:20 CET

Skanska har sedan tidigare ett 14-årigt hyreskontrakt med teknikkonsultföretaget ÅF om 10 900 kvadratmeter i kontorshuset med intilliggande parkeringshus på Grafiska vägen i Göteborg. Nu utökar ÅF för andra gången sin yta med ytterligare cirka 660 kvadratmeter. Inflyttning sker i januari 2014.

Skanska utvecklar kontorshuset tillsammans med ÅF. Projekteringen av de tekniska installationerna leds av ÅF:s konsulter inom bland annat energieffektivisering, VVS, el, belysning och akustik. Fastigheten kommer att få en stark miljöprofil och är bland annat precertifierat enligt den högsta nivån i det internationella miljösystemet LEED och GreenBuilding. Fastigheten blir därmed Skanskas tredje miljöriktiga kontorshus i Göteborgsområdet och även ett nytt landmärke i porten till Göteborg.

– Vi är givetvis glada att huset nu är uthyrt till mer än 80 procent och att vi för andra gången kunnat erbjuda ÅF ytterligare yta. Det blir en energieffektiv, miljöanpassad kontorsfastighet i utmärkt läge som sätter tonen för hela vårt arbete med att utveckla kvarteret. Än finns det plats för fler företag på några plan i höghusdelen, säger Micko Pettersson, VD Skanska Fastigheter Göteborg.

– Att vi på ÅF, innan vi flyttar in, utökar vår yta vid flera tillfällen visar att vi följer vår plan att fördubbla verksamheten i Göteborg fram till 2015. Det är givetvis glädjande och i rätt tid för projektets fortskridande att vi kunnat utöka vår yta vid olika tillfällen och ändå fått en sammanhängande yta i huset, säger Per Magnusson, Divisionschef ÅF Industry.

Skanska Kommersiell Utveckling Norden initierar och utvecklar fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige, Köpenhamnsregionen i Danmark, Helsingfors i Finland samt Oslo i Norge. Utvecklingen av logistik- och volymhandelsfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige, Danmark och Finland.