Skanska hyr ut till Nordea i Stella i Sundsvall

Pressmeddelande 2022-02-17 09:00 CET

Skanska har tecknat ett 10-årigt hyresavtal med Nordea för ett kontor på cirka 1 900 kvadratmeter på ett av de åtta våningsplanen i Stella, som är Sundsvalls första klimatneutrala hotell- och kontorsbyggnad. Det blir en av de första hotell- och kontorsbyggnaderna i världen att certifieras enligt NollCo2.

stella

– Med Stella skapar vi en ledstjärna för hela branschen på vägen mot klimatneutralitet. Här pressar vi gränserna för hållbart byggande, säger Helena Everhed, affärsutvecklare, Skanska Sverige AB.

Stella får en trästomme, träfasad och trä i interiören. Taket kommer att förses med solceller. Byggnaden uppförs där Stenstaden, havet och resecentrum möts och bidrar till att centrum växer längs med Södra Kajen. Byggnaden ska stå färdig under 2024.

– Det är väldigt glädjande att vi nu får in Nordea som hyresgäst. Uthyrningen av kontorslokaler är i full gång och det finns fortfarande möjligheter för företag att ta chansen och etablera sig i detta unika trähus, säger Helena Everhed.

NollCO2 är en påbyggnadscertifiering till Miljöbyggnad, BREEAM-SE, LEED och Svanen som syftar till att uppnå netto noll klimatpåverkan för nya byggnader.

Kontakta: Helena Everhed, Affärsutveckling
Telefon +46104492808