c

Unga mest positiva till nyproducerade bostäder

Pressmeddelande 2016-03-03 09:00 CET

Närhet till kollektivtrafik och låg boendekostnad är viktigast när unga storstadsbor ska köpa en bostad. De är mer positiva till nyproducerat än övriga och anser att de främsta fördelarna med att bo i en ny bostad är att den säljs till fast pris och att den är miljövänlig och energieffektiv. Det visar Skanskas bostadsrapport.

Ett eget hem värderas högt av unga och majoriteten av de tillfrågade i åldern 15-29 år menar att fördelarna med att äga sitt boende är att man får bo kvar i lägenheten så länge man vill, att det är en god ekonomisk investering och att man kan renovera sin bostad efter eget tycke och smak.

– Många unga drömmer om stabilitet. Över hälften av de unga storstadsborna anser att den främsta fördelen med att äga sitt boende är att man får bo kvar så länge man vill. Men dagens regelverk med bland annat krav på parkeringsplatser och stora badrum i kombination med höga markpriser försvårar byggandet av små yteffektiva lägenheter som unga har råd med, säger Magnus Lambertsson, försäljnings- och marknadschef på Skanska Nya hem.

Unga är över lag mer positiva till att köpa nyproducerade bostadsrätter, hela 61 procent tänka sig att köpa en nyproducerat, bland åldersgruppen 45-59 år är motsvarande siffra 45 procent. Unga värderar även möjligheten att köpa bostaden till fast pris och att få påverka inredningen kommer också högt upp över vad som lockar med nyproducerat.

– Vi har sett en utveckling där budgivningar trissar upp piserna. Att på förhand veta att man har råd med bostaden skapar en trygghet. Historiskt sett har nyproducerat också varit en god investering, säger Magnus Lambertsson.

Unga storstadsbor särskiljer sig också när det kommer till synen på vilka fördelar nyproducerade bostäder innebär, nästan hälften (44 procent) rankar det som värdefullt att de är mer miljövänliga och energieffektiva men endast en fjärdedel av (26 procent) av storstadsborna i åldern 45-59 år svarar samma sak.

Att en egen bostad är viktigt för unga syns också genom att de är beredda att lägga en större del av sin disponibla inkomst på boendet jämfört med de äldre åldersgrupperna. 41 procent av de unga kan tänka sig att lägga mellan 31 och 50 procent av sin nettoinkomst på månatliga boendekostnader.

I Skanskas bostadsrapport har TNS Sifo har frågat 1 014 personer i Malmö, Göteborg och Stockholm om deras boendepreferenser.

Kontakter

Kontakta: Magnus Lambertsson, Sales and marketing manager RD
Kontakta: Annika Svensson, Media Relations Manager