Skanska har utvecklat en arbetsprocess kallad Datadriven Produktoptimering, där lärdomar från tidigare projekt används för att bygga mer energi- och resurseffektiva fastigheter. I verktyget finns fakta från cirka hundrafemtio bostadsprojekt som hjälper till att identifiera konkreta förbättringar och lösningar när det är dags att bygga nytt.
– När vi får en förfrågan från exempelvis en bostadsutvecklare kan vi gå in och söka på olika parametrar och snabbt få fram ett förslag, berättar Henrik Davidsson, verksamhetschef för Operationell effektivitet på Skanska.
Förslag på bara en vecka
En arkitekt gör en första skiss baserad på resultatet av sökningen. Den skickas sedan till en kalkylingenjör som räknar på kostnader och klimatpåverkan. På bara en vecka får kunden ett förslag som visar på både utmaningar och möjligheter i projektet.
– Det är lika enkelt som att söka efter ett par skor på nätet. Du matar in önskat märke, storlek och maxpris och får ett par förslag. På samma sätt kan vi söka efter specifika parametrar som boarea, fasadyta, klimatavtryck och antal våningar och få träff på tidigare bostadsbyggen som matchar kriterierna, berättar Henrik Davidsson.
Minskar mängden material
Fördelarna med det nya arbetssättet är många. Förutom att det sparar tid och resurser kan det även bidra till mer yta och smartare planlösning för de som ska bo i husen.
– Att bygga mer effektivt kan handla om att minska storleken på trapphallar, schaktytor och installationsutrymmen, och på så sätt få större lägenheter, berättar Henrik Liljedahl, projektchef affär på Skanska, som använt DPO-processen i flera bostadsprojekt i Göteborg.
– När vi optimerar byggnaden minskar vi också mängden material, vilket är bra ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv.
Ökad träffsäkerhet över tid
Utvecklingsprojektet går i mål till årsskiftet och sedan ska verktyget rullas ut på allvar inom Skanska.
– Det fina med den här processen är att den bara blir bättre ju mer vi använder den. I takt med att vi får in mer data ökar träffsäkerheten, vilket i förlängningen hjälper våra kunder att få kontroll över kostnad, intäkter, klimatpåverkan och tider – dessutom i ett väldigt tidigt skede, säger Henrik Davidsson.
Henrik Liljedahl ser ytterligare en möjlighet:
– På sikt tror jag att verktyget även kan hjälpa oss att utveckla bostäder med önskad nivå av livskvalitet, och att även kundnöjdhet blir en valbar parameter.